سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری /

رفع مشکلات زیست‌محیطی نیاز به عزم ملی

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نداشتن رژیم حقوقی مهمترین چالش جدی دریای خزر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، مهین فرشچی در همایش چالش‌های زیست محیطی و گاه‌شناسی درختی در دانشگاه کشاورزی ساری اظهار داشت: مقالات علمی متعددی برای حفظ محیط زیست مطرح می‌شود و یافته‌های علمی خوبی در کشور به دست می‌آید و این کنفرانس رویکرد ملی و منطقه‌ای خودش را باید مشخص کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در دریای خزر فرصت‌ها و چالش‌هایی وجود دارد و مهم‌ترین چالش دریای خزر نداشتن رژیم حقوقی این دریا است.

وی بیان داشت: روند کاهش ماهیان خاویاری، نداشتن مدیریت جامع در سواحل، نوسانات آب دریا و وجود آلودگی نفتی از مهم‌ترین چالش‌های دریایی خزر است و همچنین رها کردن چاه‌های قدیمی نفت در حوزه دریای خزر از دیگر چالش‌های زیست‌محیطی این دریا است.

فرشچی دیگر چالش‌های زیست‌محیطی دریای خزر را رها کردن کشتی‌های غرق شده در دریا و نیز عبور لوله‌های نفت و گاز از مناطق زلزله‌خیز دریا عنوان کرد و گفت: مرگ‌ومیر فوک دریایی، کاهش ماهیان خاویاری و ورود شکوفه جلبکی دیگر چالش‌های زیست‌محیطی است که با ایجاد رژیم حقوقی دریایی خزر برخی از این چالش‌ها تبدیل به فرصت می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تعیین شدن محدوده 60 متر برای ساحل گفت: این مبنا باید تغییر کند و استدلال کافی برای تعیین 60 متر در محدوده دریا وجود نداشت.

معاون محیط زیست دریایی کشور تاکید کرد: برای کاهش مشکلات زیست‌محیطی در حوزه دریای خزر باید مدیریت جامع تلفیقی را ارائه دهیم و هشدارهای مدیریتی در این حوزه باید جدی گرفته شود.

این مسئول بیان داشت: کانون آلودگی دریای خزر فقط در حوزه نفت و گاز نیست بلکه در تعهدات و معاهداتی که در گذشته بین ایران و شوروی برقرار می‌شد نگاهی در حوزه محیط زیست وجود نداشت.

فرشچی فعال کردن حامیان محیط زیست در دریای خزر را از نخستین برنامه‌های راهبردی حفظ محیط زیست دریای خزر عنوان کرد و گفت: در این حوزه از دولت، ملت و رسانه‌ها باید کمک گرفت و از حامیان بین‌اللملی دریای خزر از لحاظ دریافت تکنولوژی نیز باید درخواست کمک کرد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در حوزه زیست‌محیطی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: رفع مشکلات زیست‌محیطی نیاز به عزم ملی دارد که باید در رده ملی پیگیری و نسبت به رفع آن اقدام شود.

این مسئول بیان داشت: مشکل زیست محیطی دریای خزر ملی است و از طریق شورای ملی محیط زیست کشور باید پیگیری و نسبت به رفع آن اقدام شود و قوانین زیست محیطی و یک برنامه جامع نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات زیست‌محیطی نیاز به تعیین ساختار مالی مناسب داریم، خاطرنشان کرد: اگر برنامه مدون داشته باشیم ولی ساختار مالی نداشته باشیم کاری از پیش برده نمی‌شود./س



برچسب ها: زیست ، محیطی ، مشکل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.