سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"مايکل مان" در گفتگو با الحدث:

در برابر چند هفته طولانی از مذاکرات دشوار قرار داریم/ به پايبندي ايران به تعهداتش شک نداريم

سخنگوی کاترین اشتون مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین، ابراز تردید درباره پایبندی ایران به تعهداتش در مذاکرات هسته ای را رد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، "مایکل مان" در مصاحبه با این شبکه، در پاسخ به این سئوال که آیا واقعا در مسیر توافق هسته ای تاریخی با ایران گام بر می‌داریم؟ گفت: کارها به خوبی پیش می رود، اما ما همچنان با توافقنامه نهایی فاصله زیادی داریم. گفتگوهای خوبی درباره جزئیات انجام شد. ما در برابر ساعت‌های طولانی از مذاکرات پیچیده قرار داریم. 

مان در پاسخ به این سوال که "چگونه می توان از دولت ایران تعهدات قطعی گرفت"، افزود: ما در ماه نوامبر به توافقنامه اولیه دست پیدا کردیم و خوشحالم بگویم که دو طرف به این توافقنامه پایبند هستند. رسیدن به توافقنامه نهایی به ویژه درباره مسایل هسته ای ایران که قطعنامه های شورای امنیت به آنها پرداخت، بسیار دشوارتر است. ما باید اطمینان پیدا کنیم که این توافقنامه برای جامعه جهانی تضمین خواهد کرد که ماهیت برنامه ایران به طور کامل صلح آمیز است. روابط کاری خوبی بین اشتون و ظریف وجود دارد و ما شاهد سخنان مثبتی از طرف ایران بودیم که به طور کامل از وزیر امور خارجه کشورشان حمایت کردند. مذاکرات به شیوه بسیار خوبی ادامه پیدا خواهد کرد و آنها به هر چیزی که تعهد بدهند پایبند خواهند بود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت امضای توافقنامه نهایی، لغو تدریجی تحریمها علیه ایران بلافاصله آغاز خواهد شد؟ خاطر نشان کرد: غیرممکن است که من بتوانم در این باره سخن بگویم، زیرا ما هنوز به توافقنامه نهایی دست پیدا نکرده ایم. ما همچنان در برابر چند هفته طولانی از مذاکرات دشوار قرار داریم. ما در مذاکرات با ایرانیها فهمیدیم که آنها می خواهند تحریمهای آمریکا لغو شود، اما ایرانیها برای رسیدن به این هدف باید به همه تعهدات بین المللی پایبند باشند و ما باید در این باره اطمینان پیدا کنیم. پایبندی ایران باید قابل نظارت باشد. 

سخنگوی اشتون درباره احتمال ناکامی در رسیدن به توافقنامه نهایی گفت: آنچه من می توانم بگویم آن است که کارها بسیار خوب پیش می رود و مذاکرات مفیدی بین دو طرف انجام شد و تعامل دو طرف مثبت است و اراده جدی دارند. اما هیچ کسی نمی تواند دشواریها را کم اهمیت بداند. مسایل فنی و سیاسی در این باره مطرح است. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگویم باید تاکید کنم ما پیشرفت خوبی داشته ایم و کارها به خوبی پیش می رود، اما هیچ کسی نمی تواند حجم چالش‌های پیش روی ما را کم اهمیت بداند. 

مایکل مان در پاسخ به سوالی درباره میزان خوشبینی اتحادیه اروپا به نتیجه بخش بودن مذاکرات افزود: به نفع همه از جمله ایران، اروپا، آمریکا و جامعه جهانی است که به این توافقنامه دست پیدا کنیم. البته من نمی خواهم در این باره پیش بینی یا گمانه زنی داشته باشم، اما با توجه به تلاش های جدی می توانم بگویم که درباره رسیدن به توافقنامه نهایی خوشبینی محتاطانه ای وجود دارد. مسایل بسیار دشواری پیش روی ماست و ما باید درباره همه مسایل به توافق برسیم و در غیر اینصورت به معنای آن خواهد بود که درباره هیچ چیزی توافق نکرده ایم. کارهای زیاد و دشواری را باید انجام دهیم. 

مان در پاسخ به این سوال که آیا جزئیات مذاکرات و توافقنامه با ایران را در اختیار اسرائیل قرار می دهید؟ گفت: اتحادیه اروپا و کاترین اشتون با حمایت شش کشور فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه، چین و آمریکا با ایران مذاکره می کند. بدون شک در پایان هر جلسه ما مضمون مذاکرات را به اطلاع شرکای بین المللی می رسانیم. این مذاکرات در داخل سالن ها در وین بین ایران و اتحادیه اروپا انجام می شود که از حمایت دیگر کشورها برخوردار است. اما بخشی از دیپلماسی بین 
‌المللی است که شرکای بین المللی را از مذاکرات مطلع کنیم. 

مان در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل برای دخالت در مذاکرات تلاش می کند؟ افزود: من نمی توانم درباره این مسئله اظهار نظر کنم. من نمی دانم خارج از سالن مذاکرات چه چیزهایی رخ می دهد. من در اینجا فقط درباره خود مذاکرات سخن می گویم. 

وی خاطر نشان کرد: من نمی توانم جزئیات مذاکرات را بیان کنم، زیرا جزئیات مذاکرات در سالن مذاکرات باقی می ماند. اما همه از مسایل اصلی مطرح بر روی میز مذاکرات اطلاع دارند. شفافیت و چگونگی اطمینان یافتن از پایبندی به توافقنامه و اطمینان یافتن از راکتور اراک، سطح غنی سازی اورانیوم اصلی ترین مسایل هستند. ما برای تدوین توافقنامه نهایی باید درباره همه این مسایل گفتگو کنیم. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.