سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادبیات برشالوده‌ی شاهنامه فردوسی استوار است

محمد بقایی ماکان، نه تنها یک روز، بلکه 365 روز سال را، روز فردوسی و استواری ادبیات را مبتنی بر شالوده ی شاهنامه او می داند.

محمد بقایی ماکان، کارشناس ادبی در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران  گفت: در هر تمدن و فرهنگی اسطوره‌ها می‌توانند براساس آن فرهنگ را تشکیل  دهد در شاهنامه این اتفاق رخ داده است.

وی افزود: زبان دستخوش حادثه خلق شاهنامه بود، در هزاران  سال پیش خلق شاهنامه سبب افزودن یک شاهکار بشری به فرهنگ بشری شد. زمان و شرایط  برای آفرینش شاهنامه مناسب و خمیر مایه خلق این اثر بزرگ در وجود فردوسی بود.

این کارشناس ادبی ادامه داد: شاهنامه فردوسی را  باید بزرگ و یکی از وظایف ما در قبال این اثر  مناسب سازی شاهنامه و آثار کسان دیگری چون مولانا و عطار  است متاسفانه امروزه زمانی برای مطالعه آثاری با این حجم اختصاص داده نمی‌شود.

بقایی ماکان تصریح کرد: عیب وسایل ارتباط جمعی مطالعه نکردن شاهنامه توسط جوانان است گزیده‌ای از شاهنامه را عرضه کنیم، گزیده‌هایم از شاهنامه مانند سیاوش، رستم و سهراب توسط سوره مهر چاپ شد، جوانان توانایی مطالعه‌ی گزیده شاهنامه را در مدت چند روز دارند.

وی عنوان کرد: سازمان های فرهنگی ، روز فردوسی را از حد شعار خارج کنند باید در این باره از آثار فردوسی گفتگو شود. یک روز، روز فردوسی نیست 365 روز، روز فردوسی، عطار و حافظ است.

 این کارشناس ادبی بیان کرد: شالوده ادب و معرفت بر مبنای شاهنامه فردوسی است متاسفانه هجمه فرهنگی در کشور وجود دارد، باید شاهنامه فردوسی در این میان مناسب سازی شود باید فکر دیگری برای مطالعه شاهنامه کرد و راه آن خلاصه کردن شاهنامه است.

بقایی ماکان اظهار داشت: هیچ شاعری نمی‌تواند بدون پرداختن به شاهنامه فردوسی، نام خود را شاعر بگذارد در غیر این صورت خود را به تجاهل با تغافل زده است، بنای زیبا بدون شالوده استوار نمی‌مانند در صورتی‌که شالوده بنا استوار نباشد، مبنا با یک باد از زمین کنده می‌شود ادبیات نیز بر شالوده‌ای چون شاهنامه فردوسی استوار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: شاهنامه ، شالوده ، توانا ، رستم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.