سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دور چهارم مذاکرات وین/26

خلاصه روز اول مذاکرات؛ آغاز نگارش پیش‌نویس توافقنامه نهایی/ مذاکرات پیچیده اما امیدوارکننده

وزیر امور خارجه کشورمان به همراه تیم مذاکره‌کننده ایران، عصر روز سه‌شنبه وارد "وین"، پایتخت "اتریش" شده و به این ترتیب چهارمین دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف،" وزیر امور خارجه کشورمان به همراه تیم مذاکره‌کننده ایران، عصر روز سه‌شنبه وارد "وین"، پایتخت "اتریش" شده و به این ترتیب چهارمین دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 آغاز شد.

ظریف در بدو ورود به وین و در جمع خبرنگاران، با اشاره به آغاز تدوین توافقنامه در این دور از مذاکرات گفته است "در این دور مذاکره، نگارش شروع می‌شود که روند بسیار پرتلاشی خواهد بود و اگر نکات مورد اختلافی هم باشد که حتما هم وجود دارد، برای حل و فصل آن زمان نیاز است".



وی تاکید کرده است "هر توافقی که وجود داشته باشد باید بر اساس آنچه که در برنامه اقدام مشترک عنوان شده حذف همه تحریم‌ها و لغو آنها باشد".

نقطه آغاز این دور از مذاکرات نیز، شام کاری ظریف و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که در مقر ایران در سازمان ملل برگزار شد.



ظریف پس از پایان این دیدار و در جمع خبرنگاران گفت "بحث مفصل و خوبی با اشتون در مقایسه با نشست‌های قبلی داشتیم، این دوره حساسیت بیشتری دارد چون ما وارد نگارش می‌شویم.مرحله نگارش مرحله‌ای است که نیاز است طرفین با اعتماد به نفس و هم با اطمینان از روش برخورد طرف مقابل وارد گفت‌وگو شوند".

گفتنی است این دور از مذاکرات نیز، مانند مذاکرات دورهای گذشته میان ایران و 1+5، بازتاب گسترده‌ای داشته است؛ به طوریکه تنها یک روز مانده به آغاز آن، رسانه‌های مختلف به انتشار اخبار و تحلیل‌های متفاوت درباره آن پرداخته‌اند.

در همین زمینه، رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته بود "می‌توان به یک راه دست یافت و تا قبل از بیست جولای به توافق رسید".

از سوی دیگر، "عباس عراقچی"، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، صبح روز چهارشنبه، در جمع خبرنگاران، با اشاره به ضرورت مذاکره مستقیم با هیئت آمریکایی گفته است "از آنجا تحریم‌های یک جانبه علیه ایران توسط ایالات متحده وضع شده و این کشور باید تحریم‌ها را رفع کند پس ضرورت دارد با این هیئت دیدار خصوصی داشته باشیم".

اولین مذاکره روسای هیئت‌های 1+5 نیز، ظهر روز چهارشنبه و با حضور ظریف و اشتون، در مقر سازمان ملل در وین، آغاز شد و پس از حدود یک ساعت، به پایان رسید.

"مایکل مان"، سخنگوی اشتون، کمی بعد از پایان نشست افتتاحیه سران 1+5، با حضور در جمع خبرنگاران، ضمن مفید خواندن جلسه افتتاحیه گفت "این دور از مذاکرات مشکل و هدفمند خواهد بود و ما تلاش می‌کنیم که به توافق دست یابیم".



همچنین یکی دیگر از رخدادهایی که در حاشیه مذاکرات، توجه برخی از رسانه‌ها را به خود جلب کرد حضور گروه اندکی به نام Stop The Bomb در نزدیکی دفتر نمایندگی سازمان ملل در وین بود.

این گروه، پلاکاردهایی علیه تیم هسته‌ای کشورمان در دست داشتند.



گفتنی است در سایر ادوار مذاکرات نیز، چنین حوادث کمرنگی، از جمله تجمعات چند نفره اعضای گروهک منافقین، علیه هیئت مذاکره‌کننده ایران رخ داده است.

از سوی دیگر، روز گذشته، سایت وزارت خارجه آمریکا، متن کامل جلسه توجیهی یک مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی (به نظر می‌رسد وندی شرمن باشد) با خبرنگاران خارجی  را منتشر کرد که در آن نکات قابل توجهی به چشم می‌خورد.




مقام ارشد آمریکایی در این جلسه گفته بود "ما می‌دانیم که مسیر دیپلماتیک، بهترین شانس ما برای حل و فصل نگرانی هایمان  در مسیر گفتگوی صلح آمیز با ایران است، و این تمام چیزی است که همه ما می‌خواهیم انجام دهیم".

در ساعات پایانی روز چهارشنبه، نشست ظریف و اشتون جهت نگارش پیش‌نویس توافق جاع هسته‌ای آغاز شد که پس از گذشت بیش از یک ساعت، موقتا متوقف شد.

قرار بود ادامه این مذاکرات در ساعت 21 همان روز به وقت وین برگزار شود، اما با توجه به رایزنی های گروه 1+5 لغو و به صبح پنجشنبه موکول شد.

در این میان، رسانه‌های غربی نیز از فعالیت‌های همیشگی خود برای سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات دست نکشیده و این بار تنها 7 دقیقه قبل از آغاز نشست ظریف و اشتون برای نگارش متن توافق جامع، سایت رویترز نوشت "یافته‌های ناظران سازمان ملل مبنی بر اینکه ممکن است ایران بر طراحی "بمب اتمی" کار کرده باشد، به تحریم های شدید غرب علیه تهران کمک کرد تا در نهایت ایران مجبور شود به مذاکرات جدی روی بیاورد".

اما از سوی دیگر، نشریه فارن پالیسی، در گزارشی تحت عنوان "نه! تحریم‌ها ایران را به توافق وادار نکرد"، نوشت "تحریم‌ها نه دلیل پیشرفت (در مذاکرات) و نه انگیزه دولت حسن روحانی برای مذاکره هستند. تحریم‌ها عامل انتخاب روحانی به ریاست جمهوری هم نبودند"!

سخنگوی اشتون، در آخرین اظهار نظر خود در رابطه با روز اول مذاکرات و در مصاحبه با شبکه cctv گفته است "این گفتگوها طولانی تر از حدی بود که معمولا گفتگوهای اولیه به طول می انجامد و شروع خوبی برای بحثها است".

وی تاکید کرده است "هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد که این هفته خبر بزرگی در این زمینه اعلام شود زیرا این گفتگوها یک مرحله از مذاکرات گسترده است".

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
همه تو اون عکسه ناراحتن الن ایر خوشحاله