سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دوره چهارم مذاکرات وین/17

مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی: ایرانی‌ها باید تصمیم‌های سختی اتخاذ کنند/ مسیر دیپلماتیک، بهترین شانس برای حل و فصل نگرانی های ما است

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا گفته است: می‌خواهم همین جا نسبت به این مسئله هشدار بدهم که تدوین متن قطعا به این معنا نیست که توافق نهایی قریب‌الوقوع است و یا حل و فصل تمامی مسایلی که مورد بحث واقع شده به طور کامل حل و فصل شده است؛ من نسبت به این تصور هشدار می‌دهم!

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، سایت وزارت خارجه آمریکا، متن کامل جلسه توجیهی یک مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی (به نظر می‌رسد وندی شرمن باشد) با خبرنگاران خارجی  را منتشر کرده است.

بخش‌های مهم این متن به این شرح است:

این مقام آگاه گفت: از تمامی شما برای اینکه منتظر ما ماندید تشکر می‌کنم و بابت تاخیر چند دقیقه‌ای از همه شما عذرخواهی می کنم، حضور ما، اینجا در وین، در کنار شما و سایر هیئت‌ها از کشورهای دیگر همچون اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران باعث مسرت و خوشحالی ماست.

 وی در مورد مباحث فنی موضوعات هسته‌ای و مسئله تحریم‌ها تاکید کرده است: تیم‌های کارشناسی ما در کنار همتایان خود از سایر کشورهای مذاکره‌کننده در نشست بروکسل و همچنین همان‌طور که مطلع هستید، همین چند روز قبل در نیویورک، مشورت کرده‌اند.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا گفت: در این دور از مذاکرات، ما برای تدوین متن برای آغاز طرح جامع، تلاش خواهیم کرد و هر یک از طرفین نسبت به این موضوع در این دور از مذاکرات به صورت کاملا حرفه‌ای و با جدیت برخورد می‌کند.

مقام آگاه آمریکایی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که تمامی طرفین مذاکره نیز مایلند براساس جدول تعیین شده عمل کنند و راه حل دیپلماتیک را بهترین راه برای حل و فصل این مسئله در نظر گرفته‌اند، اما باید کاملا رک بگویم، که این کار، بسیار دشوار است و صرفا تمایل لزوما به این معنا نیست که حتما این گونه خواهد بود و این امر محقق خواهد شد.

وی افزود: می‌خواهم همین جا نسبت به این مسئله هشدار بدهم که تدوین متن، قطعا به این معنا نیست که توافق نهایی قریب‌الوقوع است و یا حل و فصل تمامی مسایلی که مورد بحث واقع شده به طور کامل حل و فصل شده است؛ من نسبت به این تصور هشدار می دهم!

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا گفت: طیف وسیعی از مسائل پیچیده برای رسیدگی وجود دارد و ما نمی‌دانیم که آیا ایران قادر خواهد بود تا تصمیم‌های دشواری که آن‌ها باید در راستای اطمینان بخشی به جهان، به دلیل نگرانی از دستیابی ایران، برای جامعه جهانی به وجود آمده است، را اتخاذ کند.

وی افزود: تصمیم‌هایی که به جهانیان این اطمینان را بدهد که آن‌ها همانطور که خودشان می‌گویند به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند و صرفا، به دنبال انرژی صلح آمیز هسته‌ای هستند.

وی تاکید کرد: همانطور که این روند رو به جلو حرکت می کند، واکنش‌ها و سر و صدا و جنجال بسیاری در بیرون وجود خواهد داشت.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا تصریح کرد: برخی از شما حتی ممکن است در مورد مسائلی که مد نظر هستند، اظهار نظر کنید، مردم در مورد آنچه در جریان است، فکر خواهند کرد و آنچه دست آخر در مورد هر یک از مسائل، مورد توافق قرار خواهد گرفت، همچنین گمانه‌زنی هایی در مورد مسایل مورد تردیدی که باقی مانده است صروت خواهد گرفت.

ان مقام آگاه خاطر نشان کرد: مردم به کوچک‌ترین چیزها توجه می‌کنند و  می‌خواهند حدس بزنند که چه کسی، چه چیزی، پیشنهاد کرده و چه چیزی مورد توافق قرار گرفته و چه کسی آن را پذیرفته است و در مورد هر آنچه روی میز قرار دارد، اظهار نظر خواهند کرد.


مذاکره‌کننده ارشد آمریکا افزود: می دانم توصیه من به اندازه کافی در مورد عدم اعتماد و بهاندادن به این حدس و گمان ها به اندازه کافی قدرتمند نخواهد بود. من  شغل شما را می شناسم ، اما به همان اندازه می توانم به شما اطمینان بدهم که شما تنها به بخشی از اطلاعات دست رسی دارید و آنچه در این میان حائز اهمیت است توجه به این امر است که شما باید نسبت به همین اطلاعات محدود با دیده تردید نگاه کنید به دلیل اینکه مردم باید نسبت به هرآنچه که در طرح اقدام مشترک و مذاکرات جامع تاکنون مشخص شده و همچنین در مورد جزئیات آنچه که ما در حال بحث هستیم بسیار محتاطانه برخورد کنند . و این نشان می دهد که ما تا چه اندازه در فرآیند مذاکرات (روند مذاکرات) جدی هستیم.همچنین می خواهم به مردم یک نکته بسیار بسیار مهم را یادآوری کنم: هیچ کس نمی تواند این توافق را بر اساس تنها یک موضوع تعریف کند، هر کدام از موضوعاتی که در حال گفتگو در آن باره هستیم‬. و تا وقتی درباره همه چیز توافق نشده درباره هیچ چیزی توافق نشده‬ است.

وی تصریح کرد:همانطور که ما بارها برای مدت طولانی عنوان کرده ایم و در حال حاضر متوجه شده ام که دیگر طرفها هم این روند را برگزیده اند.این فرآیند مثل حل معمای مکعب روبیک است.(حل معما در گرو حل تمامی بخش های مکعب خواهد بود).

مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: تنها یک راه حل برای اطمینان دادن به جامعه بین الملل وجود ندارد ما نیاز داریم  بدانیم که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است،اینکه ایران سلاح هسته ای نمی خواهد و آن مستلزم  تایید مناسب و شفافیت از سوی ایران است. به عبارت ساده، آنچه که ما در حال کار بر روی آن هستیم یک پکیج(بسته) است، یک چک لیست(فهرست)  نیست. و چگونگی توافق ما روی هر یک از قطعات این پازل که می تواند نتیجه کلی را تحت تاثیر قرار دهد.


وی همچنین بیان داشت:ما کاملا بر روی توافق 20 July متمرکزیم و هر لحظه انتظار داریم که  تا آن زمان تنها  روی آن کار کنیم.همانطور که ما گفته ایم، این فرایند حتی بسیار، بسیار سخت تر از طرح مشترک اقدام است.اما ما به انجام این تلاش متعهد هستیم، زیرا ما می دانیم که مسیر دیپلماتیک، بهترین شانس ما برای حل و فصل نگرانی هایمان  در مسیر گفتگوی صلح آمیز با ایران است، و این تمام چیزی است که همه ما می خواهیم انجام دهیم.

و مجددا تاکید می کنم تا زمانی که روی همه چیز توافق نکنیم روی هیچ چیز توافق نکرده ایم.تنها درصد مورد توافق رسیدن به توافق 100 درصدی است و هیچ چیز مورد توافق نخواهد بود مگر اینکه تمام طرفین با آن موافق باشند.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.