سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس شورای بین‌المللی موزه‌ها (ايكوم):

روز جهانی موزه‌ها با عنوان مجموعه‌های موزه‌ای برقراری پیوندها نام‌گذاری شد

روز جهانی موزه‌ها از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) با عنوان مجموعه‌های موزه‌ای برقراری پیوندها نام‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی  باشگاه خبرنگاران حاضر در محل احمد محیط طباطبایی رییس شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در نشست خبری که صبح امروز در خانه پروین اعتصامی برگزار شد، درباره ویژه برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها و هفته بزرگداشت میراث فرهنگی که قرار است با مشارکت موزه‌ها، سازمان‌ها و موسسات فرهنگی اجرا ‌شود، گفت: روز جهانی موزه‌ها 28 اردیبهشت برابر با 18 می هر سال برگزار می‌شود این روز پس از جنگ جهانی دوم به علت تخریب آثار موزه‌ای به ویژه در اروپا که باعث شد بسیاری از این آثار به غارت رود با تشکیل سازمانی بین‌المللی در جوار سازمان ملل متحد نام‌گذاری شد.

وی افزود: یکی از نهادهای بین‌المللی که 61 سال از تأسیس آن می‌گذرد سازمان بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) بوده که تشکیلات آن غیردولتی است. مصوبات آن جنبه قانونی ندارد و تنها جنبه توصیه‌ای دارد.
 
محیط طباطبایی تصریح کرد: 147 کشور دنیا کمیته ملی موزه‌ها دارد که ایران نیز جز یکی از این کشورها است.
 
رییس شورای بین‌المللی موزه‌ها اظهار داشت: وظیفه ایکوم توسعه فرهنگ موزه و موزه‌داری است و حمایت از موزه‌ها اصلی‌ترین وظیفه آن بوده، همچنین رصد کردن وقایع و اتفاقات در این حوزه خواهد بود.
 
وی ادامه داد: وضعیت سازمان‌های غیردولتی در شرایط فعلی به نقش فرهنگ در ساختار کنونی کشورمان بستگی دارد.
 
محیط طباطبایی تصریح کرد: از سال 1970 میلادی به بعد ایکوم میز جهانی موزه‌ها را برگزار می‌کند تا بهانه‌ای برای به یاد آوردن موزه‌ها باشد به طوری که در سال گذشته 27 هزار عضو ایکوم از 147 کشور جهان این روز را جشن گرفتند تا ارتباط میان مردم و موزه بیشتر شود.
 
رییس شورای بین‌المللی موزه‌ها بیان کرد: رویکرد یا شعار روز جهانی موزه‌ها امسال از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) با عنوان "مجموعه‌های موزه‌ای برقراری پیوندها" نام‌گذاری شده است.
 
وی ادامه داد: برقراری پیوند یعنی موزه‌ها رابطی هستند میان نسل گذشته و نسل مخاطبان حاضر با نگاه به آینده است.
 
محیط طباطبایی تصریح کرد: "ایکوم" به عنوان کمیته مشورتی سعی دارد تا با سازمان‌هایی که دست‌اندرکار در حوزه موزه‌ها هستند راهکارهای مشورتی ارائه دهد.
 
رییس شورای بین‌المللی موزه‌ها اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ایکوم در روز جهانی موزه‌ها 28 اردیبهشت برگزاری شب موزه‌ای است به طوری که این مراسم از ساعت 18 تا 21 با حضور مردم در موزه‌هایی همچون سعدآباد، نیاوران و سایر موزه‌ها اجرا خواهد شد.
 
وی افزود: از دیگر برنامه‌هایی که برای روز جهانی موزه‌ها از سوی ایکوم در نظر گرفته شده برگزاری نمایشگاه‌های مختلف با عنوان "خاطره‌های اردیبهشت" در موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، "تصاویری از مشاغل دوره قاجار" در عکس‌خانه شهر،‌"مینیاتور ایرانی، نقاشان فرانسوی" در موزه‌ هنرهای ملی ایران،نمایشگاه عکس موزه توپکاپی است.
 
محیط طباطبایی از رونمایی نقشه جهان در عصر صفوی در برج آزادی خبر داد و تصریح کرد: سومین نشست مجموعه‌داران و مراسم تحلیل از مجموعه‌داران خصوصی در برج آزادی 29 اردیبهشت برگزار می‌شود همچنین کارگاه آموزشی با عنوان "شیوه‌های مداخله در بافت تاریخی" دوم خرداد در خانه هنرمندان برپا خواهد شد.
 
رییس شورای بین‌المللی موزه‌ها اظهار داشت: انتخاب موزه برتر طی مراسمی 31 اردیبهشت در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.
 
9 شاخصه اصلی برای انتخاب موزه برتر در نظر گرفته شده که می‌توان به رفتار موزه‌ها با کودک اشاره کرد.   
 
وی ادامه داد: به همراه کارشناسان میراث فرهنگی تا موزه مروارید و موزه سلیمانیه را در 4 خرداد خواهیم داشت همچنین مرکز موسیقی بتهون 61 سال فعالیت خود را به نمایش می‌گذارد.
 
محیط طباطبایی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری نیز برای روز جهانی موزه‌ها برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته که می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌‌های  "کتاب‌های مرمت شده قرآن کریم"، "قرآن‌های ثبت ملی شده"، "کتبیه‌های مساجد و تکایا" در موزه ملی قرآن کریم و نمایشگاه‌های "مهرهای شیشه‌ای و زیورآلات"، "آثار هنرآموزان دوره‌های آموزش سفال‌گری و تراش روی شیشه" در موزه آبگینه و سفالینه، نمایشگاه‌های "کفش ایرانی"،" چهره‌نگاری‌هایی از دوره قاجار"، "خودروهای قاجاری"، "شیشه‌های ساسانی در کاخ نیاوران" و نمایشگاه‌های "دستاوردهای سفر براداران امیدوار"، "شمشیرهای دربار" و رونمایی از بزرگترین قرآن جهان اشاره کرد.



انتهای پیام/
برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، موزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.