سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افغانستان به گذشته باز نخواهد گشت

دولت کنونی که محصول توافقنامة بن می باشد، یکی از زیربنایی ترین کارکرد خود را تطبیق ارزشهای دموکراتیک، احترام به موازین حقوق بین المللی و بخصوص اعلامیة جهانی حقوق بشر می داند. این مهم هم در متن موافقنامة بن مورد تأکید قرار گرفته و هم در مقدمه و سایر مواد قانون اساسی گوشزد گردیده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،دولت کنونی که محصول توافقنامة بن می باشد، یکی از زیربنایی ترین کارکرد خود را تطبیق ارزشهای دموکراتیک، احترام به موازین حقوق بین المللی و بخصوص اعلامیة جهانی حقوق بشر می داند. این مهم هم در متن موافقنامة بن مورد تأکید قرار گرفته و هم در مقدمه و سایر مواد قانون اساسی گوشزد گردیده است.  یکی از مهمترین موازین حقوق بشر جهانی و یکی از اساسات دموکراسی، که نادیده گرفتن آن به منزلة چشم پوشی از تمامی حقوق انسانی، به شمار می رود؛ مسأله آزادی است و موارد زیادی از نیازها و رفتارهای بشر را در خانواده و اجتماع در بر می گیرد. آزادی بیان یکی از شاخه های آزادی و از موثرترین و حیاتی ترین آزادیها است که بدون آزادی بیان، تحقق آزادی یک دروغ و یا فریبی بیش نخواهد بود و حد و حدود آزادی در هر کشور و جامعه به نسبت حق برخورداری اعضای جامعه از آزادی بیان، سنجیده می شود.

تا اینجا در یک صغرا و کبرای منطقی نتیجه می گیریم که با سلب آزادی بیان و محدودیت های غیر قانونی رسانه های صوتی، تصویری و نوشتاری، تشکیل اجتماعات و نهادهای مردمی و ... واژة آزادی به معنای واقعی کلمه مصداق پیدا نخواهد کرد و بدون به رسمیت شناختن آزادی، دموکراسی استحکام نخواهد یافت و در فقدان دموکراسی، سخن گفتن از قانونگرایی و عدالت پروری فریب و یا خوشخیالی خواهد بود.  دولت افغانستان در پنج سال گذشته در عرصه های اداره، بازسازی، امنیت و اقتصاد، غالباً ناکام مانده و هیچ انکشاف قابل قدری در زمینه های فوق به وجود نیامده است و این ادعای محض نیست، بلکه واقعیت های زندگی مردم و مشکلات و نارسایی های عمومی که در هر زمینه موجود است موضوع فوق را تأیید می کند.  به گفتة کارشناسان امور سیاسی و فرهنگی کشور، بزرگترین دستاورد دولت فعلی در پنج سال گذشته؛ تنها در بعد آزادی بیان، مطبوعات و رسانه ها رونما گردیده و پیشرفت های خوبی در این عرصه داشته ایم. گرچند رسانه ها به معنای عام کلمه با کمبودی ها و چالش های زیادی مواجه می باشند؛ اما آزادی های داده شده به مطبوعات و سایر رسانه ها این امکان را فراهم می آورد، تا شرایط پرالتهاب و پرخطا و اشتباه دوران گذار را طی کرده و به زودترین فرصت، جایگاه و پایگاه خود را در بین جامعه پیدا کرده و کارکردها و مسئولیت های مسلکی و تخصصی شان را به عنوان رکن چهارم نظام سیاسی به انجام رسانند و در حفظ نظم و ترویج قانون و نهادینه سازی رفتارها و رویه های قانونمند و ارزشمدار مساعی خود را به کار بندند.  

گفتنی است؛ آزادی رسانه ها در افغانستان با توجه به پیشینة تاریخی و ویژگیهای سنتی و دینی جا معه از همان آغاز با مخالفت ها و بدبینی هایی همراه بود، اما قانون رسانه ها و مقامات بلند پایه حکومت و حمایت های مردمی از رسانه ها، آنها را در برابر برخی واکنش های تندروانه محافظت کرد و دوام فعالیت های شان را در بحرانی ترین و نامطمئن ترین وضعیت نیز تضمین نمود.

مدتها است که گرایش های محدودنگر، متملقانه می کوشند تا جریان آزادی رسانه ها را به بهانة تهدید امنیت، متوقف سازند و بار دیگر کارها و فعالیت های مطبوعاتی را به عقب برگردانند و از پیشرفت و توسعه بازدارند. اما افغانستان به گذشته هرگز باز نخواهد گشت.

/انتهای پیام


منبع : روزنامه افغانستان


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.