سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دویچه‌وله:

روند مذاکرات هسته‌ای ایران "بی‌نهایت مثبت" است

خبرگزاری آلمانی "دویچه وله" با بازتاب مذاکرات هسته‌ای وین، امروز را "شروعی دوباره برای آخرین تفاهم" نامید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری آلمانی "دویچه وله" امروز را "شروعی دوباره برای آخرین تفاهم" نامید و نوشت: رایزنی‌ها در مرکز بین‌المللی وین(Vienna International Centre) تا روز جمعه به طول خواهد انجامید.



براساس قول‌و‌قرارهای انجام شده، تا روز 30 ژوئن ممکن است راه‌حلی جامع میان طرفین به دست آید. دویچه وله از قول ناظران، شواهدی را که این احتمال را تقویت می‌کند، محکم دانست و ادامه داد:"اولیور مایر" متخصص مسائل ایران در مؤسسه علم و سیاست، روند فعلی را "بی‌نهایت مثبت" ارزیابی کرد و گفت: ایجاد اعتماد میان طرفین، علامت این است که آن‌ها جدیت کافی برای ادامه مذاکرات تا حل کامل موضوع را دارند. به نظر من کشورهای دارای حق وتو در سازمان ملل به علاوه آلمان، مایلند که بازه زمانی توافقنامه جامع را ده ساله قرار دهند! این قرارداد همچنین موفقیت مهمی برای رئیس جمهور روحانی محسوب می‌شود.

دویچه وله معتقد است اگرچه طرف ایرانی، عقد توافقنامه را بسیار نزدیک می‌بیند ولی مسئله همانطور که عباس عراقچی بدان اشاره کرد، بسیار پیچیده‌تر از آن است که در همین چند روز شاهد چنین نتیجه‌ای باشیم. کمااینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین نیز پس از ملاقات سه ساعته با طرف ایرانی، روز دوشنبه در سایت خود مدعی شد که ایران هنوز راه درازی در پیش دارد تا بتواند گام‌های مؤثر در شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای‌‌اش بردارد.

نزدیکی تهران به ریاض، یکی دیگر از موضوعاتی بود که دویچه وله آن را در بستر مذاکرات هسته‌ای بولد کرد و نوشت: روابط ایران و عربستان که سال‌های طولانی تیره و تار بوده اکنون با دعوت "سعود الفیصل" از ظریف در کنفرانس منطقه‌ای در معرض تغییر و تحول قرار گرفته است. دو دو سال گذشته اصلی‌ترین رقابت و "جنگ نیابتی ایران با عربستان"، در صحنه بحران سوریه دیده شد.

دویچه‌وله در پایان نوشت: عربستان در موضوع هسته‌ای ایران هم همواره رویکردهای سختگیرانه و انتقادی شدید علیه تهران داشته است.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.