سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از فرود حضرت جبرئیل تا تغییر قبله مسلمانان و دانسته‌های پانزدهم رجب

در این گزارش با ماجرای فرود حضرت جبرئیل در زمین، چرخش پیامبر(ص) در نماز، تغییر قبله و دانستنی‌های پانزدهم رجب آشنا می‌شویم.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران: هفده سال پس از هجرت در نیمه ماه رجب (15 رجب سال دوم هجری قمری، به فرمان پروردگار قبله مسلمانان از بیت‌المقدس به سمت مسجدالحرام و خانه کعبه تغییر یافت.  
 
*ماجرای تغییر قبله مسلمانان  

پیامبر اکرم (ص) پیش از هجرت زمانی که در مکه معظمه حضور داشت نمازهای خویش را به سمت بیت‌المقدس قرار می‌گرفت، در حقیقت به صورتی نماز می‌خواند که کعبه و بیت‌المقدس هر دو قبله وی قرار می‌گرفتند. 

پیامبر(ص) پس از هجرت به مدینه منوره از ربیع‌الاول سال اول تا نیمه رجب سال دوم هجری به مدت هفده ماه به سوی بیت‌المقدس نماز می‌گذارد و سایر مسلمانان نیز به پیروی از ایشان به سمت بیت‌المقدس عبادت می‌کردند. 

در مدینه یهودیان فراوانی زندگی می‌کردند و برخی از آنان، مسلمانان به ویژه پیامبر(ص) را سرزنش کرده و می‌گفتند: شما تابع قبله ما هستید. 

پیامبر اکرم(ص) به همین دلیل اندوهناک بود و به آفاق آسمان‌ها نظر می‌کرد و منتظر امر پروردگار بود.
 
سرانجام نیمه رجب (15 رجب) سال دوم هجری قمری، هنگامی که پیامبر(ص) در مسجد نبی سالم دو رکعت نماز به سمت بیت‌المقدس می‌خواند، جبرئیل امین فرود آمد و بازوی مبارک ایشان را گرفت و او را به جانب کعبه برگردانید. 

مسلمانان که شاهد گردش پیامبر اکرم(ص) به سمت کعبه بودند، برخی تبعیت کرده و به سمت کعبه برگشتند و برخی دیگر توجه قضا یا نشده، همچنان به سوی بیت‌المقدس نماز گزاردند. تا اینکه نماز تمام شد و پیامبر(ص) خبر نوید بخش تغییر قبله را به مسلمانان مژده داد.  
وفات حضرت زینب (س) و تغییر قبله مسلمانان، هلاکت معاویه از رویدادهای مهم پانزدهم رجب است.  
 
*اعمال و فضایل پانزدهم رجب 

شب و روز پانزدهم رجب یکی از شب‌ها و روزهای مهم سال هجری قمری است.  
درهای رحمت الهی در این شب و روز بر روی خلق گشوده، راه‌ها و درهای غضب الهی و بدفرجامی‌، بسته و یا بسیار کم رمق می‌شود.
 
پیامبر اکرم(ص) درخصوص عظمت شب پانزدهم رجب میفرماید: هرگاه شب نیمه رجب فرا رسد، خداوند متعال به خزانه داران و کاتبان اعمال بندگان دستور می‌دهد و به آنان می‌فرماید: در دفتر اعمال بندگان من نگاه کنید، هر گناه و بدی در آن دیدید، در این شب آن‌ها را محو کرده و تبدیل به حسنات نمایید. 

به جا آوردن روزه در روزهای 13،14 و 15 رجب اقامه نماز، و تهجد در شب‌های آن بسیار تأکید شده و دارای فضیلت و ثواب بسیار است. 

زیارت امام حسین(ع)، احیا و شب زنده داری، به جا آوردن غسل، خواندن شش رکعت نماز شب سیزدهم، خواندن سی رکعت نماز در هر رکعت پس از حمد ده بار سوره توحید، سوره فلق، سوره ناس، خواندن دوازده رکعت در هر رکعت سوره حمد، سوره توحید، قدر، ناس، آیه الکرسی چهار مرتبه دارای ثواب و فضیلت بسیار است. 

گفتنی است: مهمترین و با فضلیت‌ترین اعمال نیمه رجب، اعمال ام داوود است که دارای ثواب و فضیلت بسیار است. 

انتهای پیام/  

برچسب ها: قبله ، رجب ، ماه ، اشنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.