سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلومبرگ:

غربی‌ها طرح ثانویه دیگری بجز مذاکرات با ایران در دست ندارند

پایگاه خبری "بلومبرگ" در گزارشی نوشت مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در حالی برگزار می‌شود که قدرت‌های غربی به دنبال گسترش روابط با ایران هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ؛ پايگاه اينترنتي بلومبرگ در تحليلي به قلم "جاناتان تيرون" و "کامبيز فروهر" نوشت:  دیپلمات های غربی در این هفته در حال تدوین نسخه نهایی توافقنامه ای هستند که بن بست یک دهه ای اخیر با ایران را برطرف کرده و تحریم های نفتی و بانکی ایران را لغو کند.

این گزارش افزود: مذاکرات برنامه ریزی شده وین به مدت 5 روز ادامه خواهد داشت که این طولانی ترین دور مذاکرات از ماه نوامبر تا کنون خواهد بود.

"فرانسوا نیکلاد" سفیرسابق فرانسه در ایران و تحلیلگر مسائل سیاسی در پاریس در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت غربی‌ها طرح ثانویه دیگری در دست ندارند. 

بلومبرگ افزود: در چند ماه گذشته چندین دیپلمات‌ غربی از جمله وزرای خارجه اتریش و سوئد و همچنین نمایندگان شرکت های بین المللی به ایران سفر کرده اند. همچنین600 شرکت خارجی که در حوزه انرژی فعالیت دارند نیز هفته گذشته در کنفرانس سرمایه گذاری تهران شرکت کردند.. و در همبن حال روسیه و ایران نیز در حال مذاکره در خصوص چندین توافقنامه تجاری فنی و انرژی هستند.

"آرین طباطبایی" تحلیلگر و پژوهشگر امنیت هسته‌ای در دانشگاه هاروارد تأکید کرد: همه می دانند که هرگونه عدم موفقیت در این مذاکرات، عواقب بسیار ناگواری خواهد داشت. کاخ سفید و ایران نیز تمایل دارند تا این بار یک توافقی نهایی حاصل شود.

گرچه باراک اوباما احتمال موفقیت مذاکرات میان ایران و غرب را پنجاه درصد اعلام کرد ، اما مذاکرات محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون ، مسئول سیاست های خارجی اتحادیه اروپا امید برای دستیابی به توافق را افزایش داد و گفتگوهای آنها نشان داد طرفین مذاکره مایلند با یکدیگر به توافق دست یابند. 

از سوی دیگر ایران با ایجاد تغییراتی در رآکتور اراک موافقت کرد. ایران همچنین با افزایش بازرسی‌های نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرد. 

"کریم سجادپور"، پژوهشگر اندیشکده کارنگی گفت سه سال قبل بسیاری بر این عقیده بودند که چیزی به زمان حمله به تاسیسات هسته ای ایران باقی نمانده است اما امروز آنها معتقدند امکان دستیابی به توافق همه جانبه درباره برنامه هسته ای ایران در آینده نزدیک وجود دارد.

هفته گذشته وندی شرمن ، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای به سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا که به اسرائیل سفر کرده بود ملحق شد. آنها تلاش کردند اسرائیل را به توافق با ایران قانع کنند.

در این حال علی واعظ ، از تحلیلگران برجسته گروه بحران بین المللی گفت  ازجمله مسائل لاینحل می توان به موضوع میزان غنی‌سازی اورانیوم، کاهش تحریمها و سمت و سوی توسعه و تحقیقات برنامه هسته‌ای در ایران اشاره کرد.
 
وی افزود برخی از مسائل تا آخرین لحظه حل نشده باقی خواهد ماند. از روی پیشنهاداتی که طرفین مطرح می کنند می توان به میزان پیشرفت در مذاکرات پی برد.
 
فرانک دالنوکی ورس ، کارشناس پزشکی هسته ای که مسائل مربوط به منع اشاعه هسته ای را در اندیشکده جیمز مارتین در کالیفرنیا بررسی می‌کند موضوع تعیین میزان غنی‌سازی را یکی از سخت ترین بخش مذاکرات دانست.

کنگره آمریکا که تاکنون دهها تحریم برضد ایران به تصویب رسانده است ، بار دیگر تهدید کرد در صورت شکست مذاکرات ، مجازات برضد ایران افزایش می یابد. اما این تهدیدات مانع از انعقاد توافقات تجاری میان ایران و روسیه نشده است. چین نیز وعده داد همکاریهای دفاعی با ایران را افزایش خواهد داد. 



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.