سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردین به نقل از مقامات بلند پایه ایرانی

ایران و سوریه در مقابل آمریکا به پیروزی دست یافتند

روزنامه گاردین انگلیس به نقل از شماری از مقامات ایرانی گزارش داد، ایران و سوریه در نبرد با ایالات متحده امریکا برای سرنگونی نظام سوریه به پیروزی دست یافتند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران روزنامه گاردین انگلیس گزارش داد، برخی مقامات بلند پایه ایرانی در گفتگو با این روزنامه گفته اند که ایران و سوریه در مقابل حملات از پیش طراحی شده ایالات متحده آمریکا و حمایت این کشور از گروههای مسلح معارض برای سرنگونی نظام سوریه به پیروزی رسیده اند.

 این روزها شهر حمص سوریه از وجود تروریست‌ها و گروه‌های شورشی پاک شده است، مقامات ایران در گفتگو با نشریه انگلیسی اعلام کرده‌اند که ایران و سوریه در این نبرد پیروز شده‌اند.

 نشریه انگلیسی گاردین در گزارش خود در این زمینه آورده است: مقامات سیاست خارجی ایران معتقدند که استراتژی غرب در قبال سوریه مبتنی بر تحریک گروه‌های افراطی و حمایت از آنان بوده که این سیاست در نهایت منجر به ایجاد تهدید این گروه‌ها برای امنیت کشورهای اروپایی به واسطه بازگشت اعضای گروه‌های جهادی به این کشورها بوده است.

 مقامات ارشد ایرانی در گفتگو با گاردین بر این نکته تاکید کرده‌اند که ایران و بشار اسد در جنگ در سوریه پیروز شده‌اند و کمپین حمایتی از گروه‌های مسلح برای سرنگونی دولت بشار اسد به رهبری آمریکا، شکست خورده است.
بر اساس این گزارش، سلسله مصاحبه‌هایی در این زمینه با مقامات ارشد تهرانی که سیاست خارجی ایران را تعیین می‌کنند، از سوی نشریه گاردین انجام شده است که در آن تاکید شده است در شرایط کنونی نیروهای دولتی سوریه در جبهه در مسیر رو به جلو قرار دارند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این‌باره به گاردین گفت: ما در سوریه به پیروزی رسیدیم. دولت سوریه در قدرت باقی می‌ماند. آمریکایی‌ها شکست خوردند. تروریسم ایجاد شده توسط گروه‌های جهادی مرتبط با القاعده و افراد مسلح که از سوی کشورهای عرب مسلمان حمایت مالی می‌شوند، اکنون تهدید اصلی در قبال سوریه مردم محسوب می‌شوند. بسیاری از گروه‌های مبارز خارجی که از انگلیس و دیگر کشورهای خارجی به سوریه سفر کرده‌اند، به زودی به این کشورها باز خواهند گشت. ما اکنون نگران آینده امنیت اروپا هستیم.

امیرعباس محبیان، مشاور دولت و تحلیلگر سیاسی نیز در این‌باره به گاردین گفت: ما به آسانی در بازی سوریه پیروز شده‌ایم. آمریکا درکی از سوریه ندارد. آمریکایی‌ها قصد کنار گذاشتن اسد و جایگزینی فرد دیگری به جای وی را داشتند، اما گزینه آنان برای این جایگزینی چه بود؟ همه آن چیزی که آنان انجام داده‌اند، تحریک گروه‌های افراطی و ناامن‌تر کردن مرزها بوده است. ما قبول داریم که نیاز به تغییر در سوریه وجود دارد، اما این تغییر باید تدریجی انجام شود. در غیر این صورت در این کشور هرج و مرج ایجاد می‌شود.

مجید تخت‌روانچی،
معاون وزیر خارجه نیز در این‌باره گفت: اولویت اصلی این بود که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده در سوریه، اینکه شورشیان در این کشور شکست خورده‌اند مورد پذیرش قرار گیرد و ثبات در سوریه بار دیگر ایجاد شود. جامعه بین‌الملل باید به طور جدی با افراطی‌گری و شورش در سوریه مقابله کند. آن کشورهایی که امکانات را برای نیروهای افراطی فراهم می‌کنند، باید به کمک کردن به آن‌ها پایان دهند.

وی در ادامه افزود: ایران روابط خوبی با دولت سوریه دارد و اگرچه این به این معنا نیست که آنان صحبت‌های ما را اجرا می‌کنند. ایران هیچ سلاحی به سوریه نداده و هیچ نیروی سپاهی نیز برای کمک به مبارزه با شورشیان به سوریه نرفته است. ایران در آنجا حضور دیپلماتیک دارد، نه حضور غیرعادی. ما نیازی به مسلح کردن دولت سوریه نداریم.

محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران نیز در این‌باره گفت: به نظر من آمریکایی‌ها در سوریه اشتباه بزرگی انجام دادند که البته خود از آن آگاهند، اگرچه هرگز آن را نمی‌پذیرند. اگر آنان طرح کوفی عنان را در سال 2012 مبنی بر اینکه اسد در قدرت باقی بماند و آتش‌بس در سوریه برقرار شود و سپس انتخابات با نظارت بین‌المللی برگزار شود، می‌پذیرفتند، اکنون می‌شد از وقوع تمام این اتفاقات جلوگیری کرد. ایران صادقانه معتقد بود که هیچ گزینه دیگری غیر از حمایت از دولت اسد وجود ندارد. هر گزینه دیگری غیر از آن می‌توانست منجر به سقوط دولت سوریه و به دست گرفتن کنترل آن توسط گروه‌های افراطی شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.