سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

وقف قرآن دست‌ نویس سده 13 قمری به کتابخانه حضرت رضا علیه‌السلام

در آستانه سالروز ولادت حضرت علی (ع) ، یک قرآن دست‌نویس سده 13 قمری ، میراث یک خانواده تهرانی به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد گفت: این قرآن دست‌نویس ارزشمند را که خانم شهناز نظیری منفردی به نیت مادر و مادربزرگش به کتابخانه حضرت رضا علیه‌السلام اهدا کرده به خط نَسخ عالی بر روی کاغذ نخودی آهار مهره توسط محمد باقر به سبک میرزا احمد نیریزی کتابت شده است.

سید محمد رضا فاضل هاشمی افزود : این قرآن دارای تذهیب، جدول‌کشی اوراق به زر ، تحریر مشکی، شنگرف و سرترنج است و دو صفحه ابتدای آن تمام تذهیب شامل کتیبه و سرلوح زرین پرکار شبیه مکتب شیراز و با حاشیه تشعیری مرصع ،تصویر سازی شده است.

او با بیان اینکه دراین اثر ارزشمند معنوی سرسوره ها طلاپوش در کتیبه های زرین قلمدانی و نشانها سنجاقک زرین است گفت : جلد این قرآن دورو که روی بیرونی ضربی و در رویه داخلی کتیبه هایی وجود دارد.

واقف این اثر معنوی هم ، عشق و ارادت به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) را انگیزه خود از وقف این قرآن در این مکان مقدس اعلام کرد و افزود : این قرآن نسل به نسل در خانواده ما به عنوان میراث ماندگار بوده است و اکنون با وقف آن در کتابخانه حضرت رضا(ع) خوشحالم که آن را به مکانی مقدس و مطمئن سپرده ام .

گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با حدود 85 هزار دست‌نویس کهن، يكي از پايگاه‌هاي فكري جهان اسلام است كه با نيّت‌های خير واقفان و اهداكنندگان دست‌نویس‌های کهن در طول تاريخ به وجود آمده است.

انتهای پیام//س

برچسب ها: قرآن ، دست نویس ، کتابخانه ، حرم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.