سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک نویسنده:

شهرستان‌‌ها با مشکل نشر و توزیع کتاب مواجه هستند

مشکلاتی سد راه پخش و توزیع کتاب‌ها در شهرستان‌ها است.

"علی الله سلیمی" نویسنده در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: ناشران شهرستانی در حوزه‌ی ادبیات داستانی بسیار ضعیف عمل می‌کنند. این ناشران عمدتا به همه‌ی حوزه‌ها می‌پردازند و این اتفاق به نفع نویسندگان نیست، بنابراین نویسنده به ناشران شهرهای بزرگ روی می‌آورد.

وی افزود: پدیده‌ی نشر به صورت دوار است. حلقه‌های ادبی، ناشران حرفه‌ای و چاپ‌خانه‌های مجهز، سلسله اتفاقاتی هستند که می‌تواند به بهبود روند چاپ و نشر یاری رساند، اما به سبب تجمیع ناشران در پایتخت و چند شهر بزرگ مثل قم و اصفهان، شهرهای دیگر از این امکانات محروم شده‌اند.

این نویسنده به مراکز توزیع و پخش کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از عوامل، توزیع نامناسب کتاب‌ها به شهرستان‌ها است. ناشران فعال تهران، بهترین مراکز فروش و پخش کتاب‌ها را دارند که ناشران شهرستانی در پخش و توزیع با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

وی خاطر نشان کرد: در بسیاری از شهرها، کتاب‌های روز ادبیات داستانی به سختی پا به کتاب‌فروشی‌ها می‌گذارند.

"سلیمی" در خصوص مراکز فعال ادبی در شهرستان‌ها بیان کرد: برخلاف ناشران منفعل، مراکز ادبی هر استان مثل حوزه‌ی هنری و ارشاد، فعالیت خوبی در تشکیل انجمن‌ها و محافل ادبی دارند که وظیفه‌‌ی پرورش شاعران و نویسندگان حرفه‌ای را بر عهده گرفته‌اند.

در زنجان، نویسندگان و شاعرانی چون "مریم بیات تبار"، "فاطمه قمشی" و "رویا باقری" دست‌پرورده‌ی این محافل هستند. اما در گیلان حلقه‌های ادبی همراه با چند ناشر حرفه‌ای، مرتبط و مکمل هم کار می‌کنند.

"سلیمی" در پایان گفت: هرگاه، هر یک از اجزاء چاپ و نشر در کنار هم بیایند و مکمل هم عمل کنند، روزنه‌ی نشر بهتر خواهد شد.



انتهای پیام/ اس
برچسب ها: ادبیات ، نویسنده ، کتاب ، قلم ، نشر ، توزیع ، پخش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.