سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

آماده شدن آداب و رسوم عشایر کهگیلویه و بویراحمد برای ثبت جهانی

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با 11 هزار و 200 خانوار و بیش از 70هزار نفر جمعیت نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصاد این استان دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،مجید علی‌پور، منطقه کهگیلویه وبویراحمد افزود‌: برخی سنت‌ها‌، آداب و رسوم کهن عشایر این استان از سوی تیم بازسازی میراث فرهنگی کشور برای ثبت جهانی یونسکو در حال مستند‌سازی است.

وی اظهارکرد: آیین جشن عروسی و کوچ عشایر از سوی تیم اعزامی بازسازی سنین فراموش شده از کشور در حال مستند‌سازی است که پس از ساماندهی به یونسکو ارائه خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تمام جمعیت کهگیلویه و بویراحمد قبل از روی آوردن به زندگی‌های مدرن شهرنشینی عشایر نشین بوده اند و هم اکنون12 درصد جمعیت این استان را خانوارهای عشایری تشکیل می‌دهد که با برآورد کارشناسان سالانه تعداد جمعیت عشایر استان در حال کاهش است.

علی‌پور بیان کرد: جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد، سالانه قابلیت عرضه 94 هزار راس گوسفند و بره، 320 هزار راس بز و بزغاله و 2 هزار و 600 راس دام سنگین گاو و گوساله را به بازار دارد.

وی ادامه داد‌: جامعه عشایری در سایر تولیدات نقش مهمی دارد و توانست با تولید سالانه بیش از 23 درصد از انواع محصولات کشاورزی و باغی، بیش از 10 هزار متر مربع انواع صنایع دستی قالی، قالیچه، گبه، گلیم و جاجیم توانمندی خود را در بازارهای ملی و منطقه‌ای نشان دهند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با 11 هزار و 200 خانوار و بیش از 70هزار نفرجمعیت نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصاد این استان دارد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: یاسوج ، عشایر ، ثبت جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.