سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/ معاون سازمان محیط زیست کشور:

از فرهنگ دریایی غافل شده ایم

معاون حفاظت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: تاکنون در کشور به مسایل زیست محیطی دریایی توجه ای نشده است

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان. ˈپروین فرشجیˈ در هفتمین جلسه کمیته ملی مقابله با شکوفایی مضر جلبکی (کشند سرخ) و کارگاه آموشی شناسایی با روش های نمونه برداری از فیتوپلانکتونهای عامل کشند سرخ گفت : ایران از 20 منطقه دریایی جهان دو منطقه را در خود جای داده است .

وسواحل دریای عمان در جنوب و خزر در شمال ایران از مهمترین محیط های زیست محیط دریایی هستند که مطالعات و ملاحظات لازم زیست محیطی متناسب با شاخص های کلان و واقعیت های موجود در آن انجام نشده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه حتی همین معدود مطالعات انجام شده در این حوزه، در عرصه تصمیم سازی و مدیریتی کشور از جایگاه لازم برخوردار نیست و این در حالیست که مطالعات تخصصی و کارشناسی مهمترین راه رسیدن به توسعه پایدار و آینده سازی متناسب با شاخص های زیست محیطی است.

فرشجی خاطرنشان کرد: توجه کشورها به محیط زیست و مسایل و مشکلات آن به نوع نگاه و اهمیت انسان در فرایند مدیریتی بر می گردد و در هر کشوری که محیط زیست و چگونگی رشد انسانی اهمیت داشته است حداکثر تلاش ها را برای حفاظت از محیط زیست انجام می دهند.

وی یکی از نارسایی های موجود را فقدان ارتباط های لازم در حوزه های تخصصی و پژوهشی بین پژوهشگران و در مرحله بعد فقدان بانک ملی از پروژه های انجام شده دانست که باعث شده است گاها بسیاری از مطالعات و اقدامات به صورت موازی و تکراری نیز تکرار شوند.

معاون سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اکتشاف نفت در ایران در دهه 40 و معطوف شدن نگاهها به توسعه فعالیت های نفتی، گفت: این در حالیست که در دریا فقط نفت فرصت و مزیت نیست بلکه دهها فرصت و مزایای دیگر از جمله صید و صیادی، آبزی پروری، حمل و نقل دریایی و ... از نظر اقتصادی و زیست محیطی مطرح است که باید چالش های آن به موقع رسیدگی شود.

فرشچی با تصریح بر اینکه دریاها آخرین سنگر زیست انسانی است و در آینده نزدیک با توجه به فرسایش های موجود در فضای سرزمینی، دریاها شاهد هجوم همه جانبه انسان ها نه تنها برای کسب طعام و معیشت بلکه برای زندگی کردن نیز خواهد شد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس توجه به شاخص های زیست محیط دریایی و جلوگیری، شناسایی و کنترل آفت ها و آسیب های دریایی برای ادامه حیات بشری از اولویت بسیار بالایی برخوردار است.

انتهای پیام//س

برچسب ها: غفلت ، فرهنگ ، دریایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.