سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس سوری:

انتخابات سوریه به صورت آزاد برگزار می‌شود

کارشناس سیاسی سوری گفت: انتخابات ریاست جمهوری در سوریه به صورت آزاد و دموکراتیک برگزار می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "احمد صوان" در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی از دمشق درباره اقدام دادگاه عالی قانون اساسی سوریه در اعلام سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور و در پاسخ به این پرسش که آیااعلام این نامزدها باعث از بین رفتن بحران سیاسی در سوریه خواهد شد،گفت: برگزاری این انتخابات ارتباطی با بحران سیاسی ندارد بلکه انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یکی از بندهای قانون اساسی در سوریه برگزار می شود و در این انتخابات نیز رقابت واقعی میان نامزدها وجود دارد. این انتخابات در زمانی برگزار می شود که قانون اساسی موعد آن را مشخص کرده است و هیچ یک از گروه های سیاسی بر اساس نظرات خود نمی توانند این قانون را دور بزنند. شکی در این نیست این انتخابات به بحران کنونی در سوریه و حملات تروریستی موجود علیه این کشور مرتبط بوده و روشن است از شدت جنگ تروریستی بی سابقه علیه سوریه کاسته شده است. دستاوردهای ارتش سوریه به نتیجه رسیده است و روند آشتی ملی نیز در کشور ادامه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دو نامزد دیگر قادر به رقابت با بشار اسد هستند، گفت: در قانون اساسی شروط مشخصی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. شرط نخست این است که هر یک از نامزدهای این انتخابات بتواند نظر مثبت 35 نماینده مجلس را به دست آورند. سه نفر در این انتخابات نامزد هستند. "وائل الحجار" از سران گروه های سیاسی بوده ، از اعضای ارشد جبهه مردمی آزادی و تغییر ، از اعضای مجلس سوریه و از تجربه سیاسی قوی برخوردار بوده و از نیروهای اصلی حزب کمونیست سوریه است. "حسان النوری" نیز دارای درجه دکتری منابع انسانی از آمریکاست و در گذشته در سوریه وزیر بوده و در حال حاضر استاد دانشگاه و تاجر معروفی است و رئیس جمهور اسد نیز نیاز به توضیح ندارد.

صوان در پاسخ به این پرسش که گروه های مخالف داخلی با این انتخابات مخالفت کردند ، آیا اوضاع امنیتی و سیاسی اجازه برگزاری این انتخابات را به صورت سالم  و آزاد در سوریه می دهد، افزود: اولین بار است که انتخاباتی رقابتی برای پست ریاست جمهوری در سوریه برگزار می شود و این تجربه مهم در حیات سیاسی و دموکراتیک سوریه بسیار سرنوشت ساز است. پس از لغو ماده هشت قانون اساسی سابق که به رهبری حزب بعث در کشور اشاره داشت در حال حاضر با تصویب قانون اساسی جدید، نظام دموکراتیکی در سوریه مبتنی بر رقابت و تکثرگرایی سیاسی و حزبی شکل گرفته است. این که گروه های مخالف داخلی خود را برای این انتخابات نامزد نکرده اند، مشکل آنان است. این گروه ها دیدگاه خاص خود را درباره اوضاع سوریه دارند. 24 نفر درخواست نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ارائه کردند و تنها سه نفر توانستند نظر مثبت اعضای پارلمان را به دست آورند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.