سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بوشهر/

40 درصد مرگ و میرهای سالانه در ایران به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است

یک متخصص داخلی گفت: در ایران حدود 40 درصد مرگ و میرهای سالانه را بیمارهای قلبی عروقی تشکیل می‌دهند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، محمدمهدی محمودپور اظهار داشت: بیماری قلبی عروقی شایع‌ترین بیماری است که بشر را درگیر کرده و پیشگیری بهترین راه برای مقابله با این بیماری است.

وی بیان داشت: در دنیا سالانه حدود 32 میلیون نفر در اثر بیمارهای قلبی عروقی از بین می‌روند که 50 درصد مربوط به بیمارهای قلبی به تنهایی است و از هر دو نفری که مبتلا می‌شود یک نفرش از بین می‌رود و در ایران حدود 40 درصد مرگ و میرهای سالانه را بیمارهای قلبی عروقی تشکیل می‌دهند.

متخصص داخلی مقیم دیلم افزود: اگر بتوانیم عوامل خطر بیمارهای قلبی عروقی را کنترل کنیم تا 80 درصد می‌توانیم از بروزشان پیشگیری کنیم واین نیازمند این است که یک سری عوامل خطری که وجود دارد را شناسایی و کنترل کنیم.

محمودپور ابراز داشت: یکی از این عوامل خطر سن است و سن بالای 45 در آقایان و بالای 55 سال در خانم‌ها سبب افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، پس سن یک عاملی است که ما نمی‌توانیم دخالتی درآن ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: جنس دومین عامل است که در مردها شانس احتمال ابتلا به بیمارهای قلبی عروقی در آنها بیشتر است پس باید مراقبت‌ها را بیشتر روی آقایان زیر 55 سال متمرکز کنیم ولی در خانم‌ها شانس ابتلا به بیمارهای قلبی عروقی قبل از سن 50 سالگی کمتر است.

وی جنس را یکی دیگر از فاکتورهای خطر اجتناب ناپذیر عنوان کرد و بیان داشت: گاهی افراد به صورت ارثی و خانوادگی شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آنها بیشتر است و یکسری فاکتورها در آنها هست که معمولاً خودشان را نشان نمی‌دهند تا وقتی که شخص مبتلا شود.

این متخصص داخلی خاطر نشان کرد: یعنی احتمال پیشگیری و تغییر دراین افراد وجود ندارد و یکسری بیماری‌ها هستند که شانس ایجاد لخته شدن در بدن می‌کنند و ممکن است در دهه سنین سه و چهار زندگی قابل شناسایی نباشند و یک دفعه خودش را بصورت یک سکته قلبی یا مغزی نشان می‌دهند.

محمودپور گفت: هرچند در خانواده‌هایی که بیماری‌های قلبی عروقی ارثی است و بصورت زودرس در آنها ایجاد می‌شود و در قبل از سنین چهل سال خودش را نشان می‌دهد ما می‌توانیم در دختران یا پسران و یا برادرها و خواهرها مراقبت بیشتری انجام دهیم و این افراد را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه چاقی یکی از فاکتورهای مهم و قابل تغییر در بیماری‌های قلبی عروقی است افزود:  باید مردم را حساس کنیم که اضافه وزن برایشان مضر است و آنها را آموزش‌ها دهیم و کاری کنیم که به سمت کاهش وزن بروند.

محمودپور تصریح کرد: در جنوب مخصوصاً در بعضی از شهرستان‌ها هنوز تمایل دارند چاق باشند و این چیز جالبی نیست و باید فرهنگ‌سازی کنیم و تغییر بینش ایجاد کنیم تا مردم به سمت لاغر شدن سوق پیدا کنند.

متخصص داخلی مقیم دیلم فشارخون را دومین فاکتور قابل تغییر در عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی دانست و اظهار داشت: می‌توانیم با مداخلاتی که انجام می‌دهیم این فاکتور را کنترل کنیم و می‌توان در روستاها از طریق خانه‌های بهداشت و در شهرها از طریق مراکز بهداشتی درمانی افرادی که دچار فشارخون  هستند را شناسایی کنیم و مانع از ابتلای این افراد به عوارض بیماری‌های قلبی عروقی شویم.

محمودپور اظهار داشت: فاکتور دیگر فاکتور اختلالات مربوط چربی‌ها است که می‌توانیم با آزمایشات و کارهای آموزشی که انجام می‌دهیم و کنترل چربی‌ها و مخصوصاً چربی‌های بد مثل کلسترول یا LDL  می‌توانیم احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهیم.

وی استرس را فاکتور دیگر در بروز این بیماری‌ها عنوان کرد و بیان داشت: یکسری افرادی هستند که تیپ A بحساب می‌آیند و افرادی هستند که شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آنها بیشتر است و می‌توانیم با تغییراتی که در جامعه ایجاد می‌کنیم سبب افزایش میزان نشاط و کاهش میزان استرس در جامعه شویم.

وی گفت: پس استرس هم فاکتوری است که می‌شود تغییر در آن ایجاد کرد و با اکثر تغییراتی که در این فاکتور ایجاد می‌کنیم می‌توانیم مانع از بروز بیماری‌های قلبی عروقی شویم.

این متخصص داخلی عدم تحرک را از دیگر فاکتورها دانست و گفت: خیلی از افراد جامعه ممکن است به‌طور متوسط در روز بیشتراز ده دقیقه فعالیت منظم بدنی نداشته باشند و منظور از فعالیت این است که حداقل یک فرد در روز بین 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی منظم داشته باشد که ضربان قلبش افزایش پیدا کند، تنفسش هم زیاد شود  اما گاها هم بتواند صحبت کند.

وی گفت: یک فردی که کارگری می‌کند و یا یک خانم خانه‌دار که شبانه‌روز در خانه کار می‌کند عملاً این کار کردن فعالیتی بدنی نیست که بتواند از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند پس باید معیارهایمان را در جامعه در جهت افزایش میزان فعالیت منظم ورزشی در جامعه گسترش دهیم.

محمودپور یکی از فاکتورهای مهم در بروز بیماری‌های قلبی عروقی را دخانیات عنوان کرد و افزود: دخانیات یکی از فاکتورهای خیلی خیلی مهم در بروز بیماری‌های قلبی عروقی است و حتی در افرادی که دچار دیابت، اختلالات چربی خون و فشارخون هستند اگر تمام اینها را به آن هدف درمانی خودمان برسانیم باز هم اگر فردی سیگار بکشد خودش به تنهایی یک فاکتور مستقیم خیلی خیلی مهم است که باز این هم راهکارهای متفاوت و زیادی وجود دارد که این فاکتور را هم کنترل کنیم.

وی گفت: فاکتور دیگر اختلالات چربی خون است و باید افرادی که به‌صورت خانوادگی دچار اختلالات چربی خون هستند شناسایی کنیم و سایر افراد را تحت مراقبت و آموزش قرار دهیم و از این طریق مانع از بروز بیماری در افراد سالم خانواده شویم.

محمودپور در پایان ابراز داشت: بیمارهای قلبی عروقی بحث خیلی مهمی است و سهم عمده‌ای در شانس مرگ و میرها در دنیا دارد و باید واقعاً این مسئله را جدی بگیریم و اگر بتوانیم 80 درصد این ریز فاکتورها را مهار کنیم می‌توانیم سبب کاهش مرگ و میر در این افراد شویم.

انتهای پیام/م
برچسب ها: بوشهر ، قلبی ، عروقی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.