سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولیدات علمی ایران بیش از سایر کشورهای اسلامی است

رییس مرکز منطقه ایی علوم و فناوری گفت: تولیدات علمی ایران از سال ۱۳۸۵ در میان سایر کشورهای اسلامی شدت یافت.

جعفر مهراد رییس مرکز منطقه ایی علوم و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: از میان تمام کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، ایران بیش از هر کشور دیگر سمبل تجدید روح جستجوی علم و دانش محسوب می‌شود. 

وی با اعلام این مطلب افزود: نتایج فعالیت‌های تحقیقاتی این کشور به عنوان نتایج درونداد و برونداد نظام پژوهشی روندهای مثبتی را نشان می‌دهد. 
مهراد تصریح کرد: از بعد از پایان جنگ تحمیلی توجه به همه امور از جمله دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی موجب شده است که ایران از نظر برونداد علمی یعنی انتشار در مجلات بین المللی افزایش قابل توجهی را تجربه کند. 

وی اظهاز داشت: این افزایش عمدتا از سال ۱۳۸۵ به بعد شدت بیشتری به خود گرفته، طوری که اکنون با نگاهی اجمالی به آمار تولیدات علمی ایران در پایگاه تامسون رویترز (ISI) نشان می‌دهد که دانشمندان و پژوهشگران کشور در سال‌های ۱۹۹۰، ۱۹۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب ۲۸۲۱۳، مدرک، ۲۹۸۹۶ مدرک ۲۸۰۸۴ مدرک، و ۶۰۲۶ مدرک تولید کرده‌اند. 

مهراد در ادامه گفت: چنانچه خبرهای تولید علم را دنبال کنیم در می‌یابیم که آمار حاضر نسبت به گزارش‌های قبل افزایش یافته و علت آن ثبت و نمایه سازی نشریاتی است که با تاخیر به پایگاه استنادی تامسون رویترز (ISI) واصل می‌شود. 
وی تصریح کرد: ایران با تولید ۲۸۲۱۳ مدرک در سال ۱۳۹۰ در حدود ۴/۱ درصد از کل تولید علم جهان را به خود اختصاص داده و رتبه ۱۹ تولید علم جهان را در اختیار دارد. 

مهراد اظهار داشت: در حالی که ایران در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به ترتیب ۲۹۸۹۶ مدرک و ۲۸۰۸۴ مدرک تولید نموده در اینجا نیز سهم تولید ایران از کل تولید علم جهان در هر دو سال ۴/۱ درصد است. اما از نظر رتبه در جایگاه ۱۹ و ۲۰ نشسته است. 

وی در پایان و در تحلیل این رتبه بندی و اثرات تغییر جایگاه کشورمان در آن اشاره کرد وگفت: اکنون نخستین بار است که ایران از نظر رتبه علمی در پایگاه تامسون رویترز (ISI) که سال‌ها رتبه‌های ۱۹و ۲۰ را در اختیار داشت در جایگاه ۲۱ تولید علم جهان نشسته است. گرچه که حضور در این رتبه بسیار غرور آفرین و در خور تحسین و تمجید است اما باید توجه داشت که سایر
کشورهای جهان نیز نگاهی که به آموزش عالی و تحقیقات علمی دارند، نگاهی توسعه گرا است و از این رو همسان با افزایشی که در میزان و آمار تولیدات علمی ایران مشاهده می‌کنیم سایر کشورهای جهان نیز می‌کوشند به شدت دامنه تولیدات علمی خود را افزایش دهند. در سال ۱۳۹۳ لهستان که در سال‌های متوالی حائز رتبه ۲۱ بود اکنون از نظر تولید علم در جای ایران نشسته است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.