سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اندیشه‌های تکفیری ویرانگر جوامع بشری، منافع ملی و روابط بین‌المللی است

بکی از اساتید دانشگاه الازهر مصر بر این باور است که اندیشه‌های تکفیری که برخی گروه‌ها در جهان اسلام و عرب اشاعه‌دهنده و مروج آنها هستند، ویرانگر جوامع بشری، منافع ملی و روابط بین‌المللی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،«صابر عبد الدایم»، رئیس سابق دانشکده زبان عربی دانشگاه الازهر و استاد این دانشگاه  در قاهره از اشاعه افکار تکفیری در جوامع عربی و اسلامی ابراز تاسف و تاکید کرد که این افکار در نتیجه نبود شناخت واقعی از اصول و مبادی دینی و احکام درست اشاعه یافتند.

عبد الدایم تصریح کرد: این افکار تنها در سایه جهل و نادانی و عدم فهم و شناخت حد و مرز ایمان و کفر اشاعه می‌یابد و ترویج کنندگان آن جوانانی هستند که شناختی تک بعدی و نادرست از اسلام دارند و فحوای واقعی احکام را نمی‌توانند، دریابند، در حالی‌که شناخت واقعی تنها با آشنایی و اطلاع از مذاهب و آراء و دیدگاه‌های مفسران دیگر حاصل می‌شود.

این استاد دانشگاه الازهر تاکید کرد که اندیشه‌های تکفیری تاثیر منفی بسزایی بر منافع ملی و روابط بین المللی دارند و ویرانگر جوامع بشری هستند، چون این جوامع را به سمت باطل هدایت می‌کنند، به گونه‌ای که ریختن خون دیگران برای آنها مباح است، به همین دلیل ملاحظه می‌کنیم که به راحتی مرتکب جنایاتی مانند ترور و قتل و کشتار و تخریب می‌شوند.

وی توضیح داد: تکفیری‌ها براین باورند که تمام جوامع کافر هستند، به همین دلیل و براساس تحلیل شخصی آنها تعامل با حکومت‌ها و اخذ حقوق از آنها و سپردن پول در بانک‌ها و حتی فرستادن فرزندان خود به مدارس حرام است که نوعی عزلت و انزوای آنها و پیوستن‌شان به گروه‌های دیگر را به دنبال دارد و این گونه است که ملاحظه می‌کنیم، گروه‌های تکفیری در جامعه شکل می‌گیرند.

اما در خصوص نقش الازهر در مقابله با اندیشه‌های تکفیری عبد الدایم تاکید کرد که این وظیفه شرعی الازهر است که به مقابله با این افکار و اندیشه‌ها برخیزد و در این بین ائمه اوقاف و واعظان و مبلغان الازهر وظیفه سنگینی را جهت آگاه و بیدار کردن مردم و مبارزه با این افکار برعهده دارند.

وی همچنین تاکید کرد که نباید نقش غرب در انتشار این افکار و اندیشه‌ها و حمایت از چنین گروه‌هایی را نادیده گرفت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.