سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیسی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران

تحصیل یک سوم دانش‌آموزان در مدارس غیر استاندارد/ اختصاص 440 میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل پروژه‌های آموزشی نیمه تمام

رئیس سازمان نوسازی توسعه وتجهیز مدارس کشور گفت: یک سوم دانش‌آموزان کشور در مدارس غیر استاندارد تحضیل می‌کنند.

 مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی توسعه وتجهیز مدارس کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص میزان مقاومت مدارس در برابر زلزله و اعتباراتی که سازمان برای تخریب و نوسازی مدارس اختصاصی داده‌است، گفت: اطلاعاتی که از فضا‌های آموزشی کشور در سال 1384 جمع‌آوری شد، نشان می‌دهد دو سوم دانش‌آموزان در مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی مشغول تحصیل اند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در سال 85 قانونی تحت عنوان قانون تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس غیر استاندارد را تصویب کرد که این طرح و قانون بزرگترین اقدام عمرانی در طول آموزش و پرورش کشور بوده‌است.

وی در ادامه افزود: براساس این قانون و با قیمت‌های سال 1384 قرار بر این شد که 4 میلیارد دلار برای تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس اختصاص پیدا کند و با توجه به افزایش قیمت ساخت و ساز در کشور تعدیل این مبلغ هم پرداخت شود.

رئیسی گفت: از ابتدای سال 85 تا پایان سال 92 فقط برای این پروژه و طرح خاص 45 میلیارد تومان پرداخت شده‌است که با این رقم بسیاری از مدارس فاقد مقاومت در مقابل زلزله و بعضا مدارس خشت و گلی، سنگ و گلی و مدارسی که سیستم ساختمانی‌شان از نوع آجر و گل بود از بین رفتند و مدارس کاملا استاندارد در کشور جایگزین شدند.

رئیسی  ادامه داد: بخشی از مدارس کشور که نیازمند مقاوم‌سازی بودند، مطالعه‌ی مقاوم‌سازی در مورد آن‌ها صورت پذیرفت و بیش از 27 هزار کلاس درس کشور کاملا در مقابل زلزله مقاوم شدند و در مجموع برآوردها نشان می‌دهد که حدود 10 میلیون مترمربع فضای آموزشی در کشور تخریب، بازسازی و یا مقاوم‌سازی شده‌است که از این 10میلیون مترمربع 7.5 میلیون مترمربع آن تخریب و بازسازی، 2.5 میلیون مترمربع اجرای مقاوم‌سازی و 2 میلیون مترمربع دیگر نیز در دست اجرا است.

رئیس سازمان نوسازی مدارسی کشور، خاطرنشان کرد: اضافه بر مطالب فوق از منابع استان‌ها، کمک‌های خیرین، کمک‌های نهادها و سایر اعتباراتی که در اختیار ما گذاشته شده‌است 10 میلیون مترمربع هم فضای آموزشی جدید یا جایگزین مقاوم‌سازی ساخته شده، به طوری که امروز برآوردها نشان می‌دهد دو سوم دانش‌آموزان در مدارسی کاملا ایمن مشغول به تحصیل هستند یعنی اگر در طول سال تحصیلی یا در طول روز زلزله‌ مهیبی رخ دهد نگرانی از بابت خسارت به دانش‌آموزان نخواهیم داشت .

رئیسی با اشاره به این مطلب که یک سوم دانش‌آموزان هنوز در مدارس نیازمند مقاوم‌سازی و بخشی نیز در مدارس تخریبی مشغول به تحصیل هستند افزود: در برنامه‌ پنجم توسعه‌ بندی وجود دارد مبنی بر اینکه مدارسی که نیازمند تخریب بازسازی و مقاوم سازی هستند مطابق قانونی که در سال 85 تصویب شده‌است می‌بایست موضوع تأمین اعتبار برای این نوع مدارسی در اولویت قرار بگیرد.

وی همچنین اضافه کرد: امسال نیز 440 میلیارد تومان در قالب قانون بودجه 1393 مصوب شده که جهت تکمیل پروژه‌ای نیمه تمام که جایگزین پروژه‌های تخریبی یا مقاوم سازی است به کار می‌رود. 

رئیس سازمان نوسازی مدارسی کشور در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی برسد که جمهوری اسلامی ایران با افتخار در دنیا اعلام کند مدارس ما کاملا در مقابل زلزله ایمن هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.