سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"بایرامی" در مراسم یادواره شهدای اهل قلم عنوان کرد

رمان دفاع مقدس در سایه خاطرات است

"محمد رضا بایرامی‌" رمان دفاع مقدس را در سایه خاطرات آن می‌داند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران مراسم یادواره شهدای اهل قلم با حضور نویسندگان، "محمد رضا بایرامی"، "زهرا زواریان" و "ابراهیم زاهدی" ظهر امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
در این مراسم محمد رضا بایرامی نویسنده گفت: تعداد شهدای اهل قلم زیاد هستند  و حیف است از شهید علیرضا شاهی یکی از با استعداد ترین های روزگار خود یاد نکنیم. ادبیات دفاع مقدس از نامتعارف‌ها سخن می‌گوید و جنگ از چیزی می‌گوید  که تعادل بر هم می‌ریزد این ها یک موقعیت دراماتیک است.

وی افزود: به هر حال سرشت داستان، فیلمنامه و رمان است که از زندگی روبه مرگ و عشق سخن می‌گوید در جنگ معمولا این موارد به شدت همسان و نزدیک به هم هستند .
 
در ادامه مراسم  زهرا زواریان نویسنده عنوان کرد: آنچه درباره کتاب های دفاع مقدس دیده می شود استقبال مردم از این کتاب ها به خصوص کتاب های خاطره و زندگینامه است این علاقه مندی نشان دهنده علاقه قشر جوان با آشنایی در جامعه ما است
 
وی افزود: شاید برای نسل ما ادبیات دفاع مقدس جذاب و جالب است و این به خاطر مرور خاطرات اتفاق می‌افتد.
 
مسئولان فرهنگی سعی کردند خاطرات دفاع مقدس را حفظ کنند  در رمان و داستان آثاری که جهانی بشود  اتفاق نیفتاده است.
 
 این نویسنده ادامه داد: دوران دفاع مقدس به اندازه هشتصد سال بار کیفی داشت آقای آوینی درباره داستان مطالب زیادی ننوشته است قرار بود پیرامون ادبیات داستانی مطلبی مانند آینه جادو بنویسند که عمرشان مجال نداد و مقاله ای پیرامون آثار انقلاب اسلامی و رمان در این گونه ادبی دارند.
 
در ادامه مراسم، ابراهیم زاده مطلق، نویسنده؛ عنوان کرد: ما هنوز در حال فریاد زدن برای دفاع مقدس هستیم  قادر به درست فکر کردن برای نگارش رمان‌های این گونه ادبی نمی‌باشیم عمده نویسندگان جنگ ما سربازان جنگ بوده اند هنوز هم خاطرات آنقدر سنگین ناب و زیبا است که نویسنده قادر به دست کشیدن از آن نیست.
 
وی افزود: هنوز رمان نویسان دفاع مقدس ما به ساختار واقعی رمان نرسیدن و دلیل آن فشاری است که خاطره بر نویسنده وارد می‌کند.
 
محمد رضا بایرامی نویسنده در ادامه مراسم عنوان کرد: رمان دفاع مقدس در سایه خاطرات آن قرار دارد آن‌ها که متولی فرهنگ هستند  میانه خوبی با رمان و رمان نویس ندارند  زیرا کار خاطره نویس تردید است و رمان نویس ایجاد تردید و نقل می پردازد متولیان فرهنگ اگر در تخریب رمان دفاع مقدس نمی‌کوشند  برای ترویج آن نیز کاری نمی‌کنند.
 
وی افزود: ویژگی رمان و رمان نویس به عنوان مانعی است که  برای نقل دفاع مقدس است اتفاقات اخیر نشان داد استثنایی هم در حوزه ادبیات دفاع مقدس  وجود دارد. در کلیت خود داستان نویس همواره درحاشیه بوده و خواهد بود   
 
در پایان مراسم زهرا زواریان نویسنده اظهار داشت: تا هنوز نسل جنگ را از دست نداده ایم باید آثاری را در این زمینه خلق کرد بر اثر هنری تجربه فردی که بر آن ها می کوشد بسیار ناب تر است رگ هایی که در این نسل است در نسل بعد دیده نمی شود
 
وی افزود: ادبیات هیچ ترفندی را نمی‌ پذیرد آن قدر وسیع است که ادبیات دفاع مقدس را در خود جای می دهد این گونه نگاه  به ادبیات دفاع مقدس  نگاه خاصی را به آن تحمیل می‌کند.
 
 
نویسنده ما به لحاظ فشارهایی که غالبا سیاسی است اتفاقات هنری را در رمان خود نمی‌آورد، نویسنده در هنگام خلق رمان باید از کلیشه‌های ذهنی، فکری و عاطفی رها باشد


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.