سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک روان‌شناس تاکید کرد

تربیت عقلانی نوجوانان زمینه‌ساز رشد آن‌ها

"علی قائمی"، روانشناس گفت:‌ تربیت و آموزش عقلانی نوجوانان زمینه‌ رشد عقلی و قضاوت صحیح را فراهم می‌کند

"علی قائمی"، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:‌ دوران نوجوانی دوران تکامل نسبی فکر، ذهن و عقل است. هوش و تکامل فکری این افراد تا سن 16 سالگی رو به رشد می‌‌گذارد و نوجوان از نظر رشد فکری به شرایطی می‌رسد که می‌تواند روابط علت و معلولی بین امور و اشیاء را درک کند و بفهمد. وی محیط و تأثیراتش را بیشتر درک می‌کند و می‌تواند پدیده‌ها را دسته‌بندی کند. در این مرحله بر علم و تجربه‌ی نوجوان افزوده می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: به علت محدودیت در عقل و درک و به علت غلبه‌ احساسات بر عقل، نوجوانان قضاوت جانب‌دارانه دارند و بی‌طرف عمل نمی‌کنند. البته باید گفت استعداد‌ها به صحنه تجربه و عمل منجر می‌شود و زمینه‌ رشد عقلی و قضاوت درست را فراهم می‌کند.
 
وی در اشاره به اهدافی که در تربیت عقلانی نوجوانان باید پیگیری شوند، تصریح کرد: در تربیت عقلانی نوجوانان باید به سه هدف عمده توجه کرد. ابتدا باز کردن راه برای پیشرفت فکر انتزاعی است، به این معنی که مسأله‌ معین را در سر راه اندیشه و زندگی نوجوان قرار دهیم و او را وادار کنیم که درباره‌ آن مسأله فکر کند تا بتواند اظهار نظر کند و راه حل مسئله را پیدا کند.
 
وی در ادامه افزود: دومین هدف متوجه کردن تربیت در جهت رشد استعداد‌های نوجوان است به این معنی که اگر بفهمیم او به ریاضی علاقه‌مند است و موفق‌تر است، بیشتر اوقات و امکانات تربیت را متوجه‌ی آن درس کنیم.
 
وی در پایان با اشاره به جهت‌دهی اندیشه و عقل نوجوان به سمت خیر و خوشبختی تصریح کرد: در هدف سوم ما باید اندیشه‌ی نوجوان را به سوی افکار متعالی که خوشبختی او را تضمین‌ می‌کند، جهت دهیم. او باید در شرایطی قرار بگیرد که از عقلش برای کسب بهشت و عبادت و بندگی خدا استفاده کند. در پایان باید به این نکته توجه کرد که باید زندگی فرزندانمان را با واقعیت تطابق دهیم و از خیال‌بافی و آرمان‌پردازی خودداری کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: روانشناس ، تربیت ، آموزش ، عقل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.