سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رونمایی از کتاب "خاطرات علی جنتی":

ثبت درست خاطرات انقلاب یکی از وظایف دلدادگان انقلاب است

کتاب "خاطرات علی جنتی" در سرای اهل قلم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران مراسم رونمایی از آثار و خاطرات "علی جنتی" با حضور "مسعود الهیاری" مدیر روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دکتر "میرداد" معاون بخش تاریخ مرکز اسناد انقلاب اسلامی، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و "صفاالدین تبرائیان" نویسنده‌ی دفاع مقدس ظهر امروز در سرای اهل قلم واقع در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. 

در این مراسم "میرداد" معاون بخش تاریخ مرکز اسناد انقلاب اسلامی عنوان کرد: مرکز اسناد خاطرات انقلاب را از سال‌های 41 تا زمان پیروزی انقلاب در شاخه‌های مختلف نوشته‌است و نگارش این خاطرات را ادامه می‌دهد. بسیاری از این افراد با نگاه امروزشان خاطرات 50 سال پیش را نقل می‌کنند و این آسیبی در حوزه‌ی تاریخ شفاهی انقلاب است.



وی افزود: حدود 21 هزار ساعت با افراد مؤثر در انقلاب گفتگو انجام داده‌ایم و در این مجموعه‌ی 21 هزار ساعتی، شصت و چند عنوان خاطره منتشر کردیم که از جمله‌ی آن‌ها خاطرات "علی جنتی" است.

در ادامه‌ی مراسم "صفاالدین تبرائیان" نویسنده‌ی دفاع مقدس عنوان کرد: ضرورت شناخت آگاهانه،‌ موشکافانه و دقیق رجال برای یک ملت بسیار سرنوشت‌ساز به شمار می‌آید.پژوهش‌های سیاسی در مقطع 200ساله‌ی اخیر رو به فزونی نهاده است و با گذشت بیش از سه دهه و نیم از پیروزی انقلاب شاهد پژوهش‌های تاریخی به دور از حب و بغض در ایران هستیم که بر اساس واقعیات، نه شعار دادن، نوشته می‌شود.

وی اظهار داشت: نسل نوین تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی به امهات تاریخی می‌پردازد.

وی خاطر نشان کرد: افرادی چون "محسن کدیور" در حوزه‌ی تاریخ نویسی بسیار فعال شدند و مرجعیت شیعه را به نقد می‌کشند. این نوشته‌ها و جملاتی که به صورت دیداری و شنیداری و هم به صورت مکتوب در رسانه‌های خارج از کشور بیان می‌شود به صورت جهت‌دار و هدف‌مند است و شاهد کم‌کاری در نسل جدید در زمینه‌ی انقلاب اسلامی هستیم.

"علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، در ادامه‌ی مراسم گفت: اگر ما قبول داریم انقلاب یکی از رویداد‌‌های تاریخ معاصر کشور ماست ثبت کلیه‌ی موارد آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مانند تمام رخدادها که اگر دچار انحراف شده از نظر برخی تاریخ نویسان می‌تواند دست‌خوش تحریف شود. بالاتر از سخن پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم نداریم. در همین کتاب "بحارالانوار" روایت‌های متناقضی از امام صادق (ع) است و کار مجتهد تشخیص درست و غلط همین روایت‌هاست. درباره‌ی بقیه‌ی تاریخ هم همین‌ گونه است. 

وی ادامه داد:‌ در مقاتل عاشورا چند تحریف رخ داده بود که استادی مانند "مطهری" باید بر روی آن دست بگذارد و درباره‌ی آن کار کند. یکی از وظایف کسانی که دل در گروی انقلاب دارند ثبت درست خاطرات انقلاب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به دلیل شرایط زندگی‌ام در قم خاطراتم را از سال 40 تا پایان 60 تدوین کردم. این خاطرات برای خود من جالب است. در لبنان و سوریه حضور فعال داشتم، آن هم در صحنه‌ی فلسطین ارتباط‌های مداومی در نجف با امام برقرار کردم و پس از انقلاب نیز توفیق داشتم چند سالی قبل از شروع جنگ و در زمان جنگ در خوزستان باشم. تا اواخر دهه‌ی شصت را سعی کردیم ثبت کنیم، شاید اولین تاریخ نویس ما "حمید روحانی" یا "سید صادق زیارتی" بود که نهضت امام خمینی را تدوین کردند.

"جنتی" عنوان کرد: به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی خاطرات بسیاری از کسانی که در انقلاب بوده‌اند ثبت شد. باز هم تاکید دارم که مرکز اسناد انقلاب اسلامی این راه ثبت تاریخ شفاهی را به خصوص با نسل اول انقلاب ادامه بدهد.

گفتنی است در پایان مراسم از کتاب "خاطرات علی جنتی" با حضور "علی جنتی" و "میرداد" رونمایی شد.



انتهای پیام/اق


برچسب ها: جنتی ، خاطرات ، دفاع ، مقدس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.