سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

فرهنگ صحیح، زمینه‌ساز رشد اقتصادی است/رشد فرهنگی درکنار رشد اقتصادی است

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه فعالیت‌های فرهنگی در اقتصاد کشور، گفت: فرهنگ صحیح زمینه‎ساز رشد بالای اقتصادی است و هنگام توجه به محصول ارزش فرهنگی هم در کنار ارزش اقتصادی دیده شود

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز یزد

محمدمهدی مظاهری در افتتاحیه نخستین همایش ملی رشد اقتصادی و نقش بخش خصوصی، اظهار کرد: امسال به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نام گذاری شده که یک فرصت جدید برای اصحاب فرهنگ و اصحاب اقتصاد در تعامل این دو امر مهم و زیربنایی است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه را ما از آموزه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درک می‌کنیم، این است که فرهنگ در انقلاب اسلامی ایران به عنوان اصل و مبنا یک نقش بنیادین در زندگی دارد.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: البته تاکنون در مرحله عملی این دیدگاه تحقق پیدا نکرده و اگر نظریه‌های دانشمندان علوم انسانی را در مکاتب مختلف مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم عده‌ای منکر تاثیر اقتصاد در فرهنگ هستند.

مظاهری افزود: گروهی هم نظریه‌های مارکس را مطرح می‌کنند که عنوان کارگر را به عنوان نقش انسان در اقتصاد مطرح کرد.

وی گفت: در اسناد حاکمیتی هم ما به جز تاکیدات مسدولان بر اهمیت باور‌ها و ارزش‌ها در شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای بشارت محکمی در قوانین مربوطه این دو را به دست نمی‌آوریم.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این وضعیت شرایطی دارد که از رویکرد اقتصاد محور اصحاب فرهنگ نشات می‌گیرد و از نتایج قرار گرفتن فعالیت‌های فرهنگی در ذیل این بحث یک موقعیت ضعیف را ایجاد می‌کند.

مظاهری بیان کرد: فرصت مناسبی برای مدیران ذیربط است که رابطه این دو عرصه را کنکاش عالمانه کنند و با روشن کردن ابعاد موضوع به دنبال پاسخ عملی و عالمانه هم باشند.

وی خاطرنشان کرد: علت بروز بیماری قانون‌گریزی، توجه به کیفیت تولیدات داخلی، دلیل افتخار بودن مصرف‌گرایی برای برخی از جمله سوالاتی است که در این رابطه مطرح است.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ارتباط متقابل و تاثیرگذار فرهنگ و اقتصاد امری نیست که مورد غفلت قرار گیرد و به نظر می‌رسد این ابهام ناشی از عظمت و بزرگی بخش فرهنگی و غلبه اقتصاد کنونی است.

مظاهری افزود: ضروری است که هنگام توجه به ارزش کالا و خدمات، اررش فرهنگی هم در کنار اررش اقتصادی پذیرفته شود و آنچه که اهمیت پیدا می‌کند جهت‌گیری توسعه از یک توسعه کالا محور به یک مدل توسعه انسان‌گرا است.

وی بیان کرد: سوال مهم این است که ما چه میزان صادرات کالاهای فرهنگی و چه میزان واردات کالاهای فرهنگی داریم و آیا این میزان قابل اندازه‌گیری است؟

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سرمایه فرهنگی، مولفه‌های نشاط، تنوع، شیوه زندگی، هویت فرهنگف اخلاقیات، کنترل و هدایت را شامل می‌شود.

مظاهری عنوان کرد: سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد و همبستگی و ایجاد تشکل‌های اجتماعی بر اساس آن که لازمه رشد اقتصادی است می‌تواند جامعه را موفق کند.

وی گفت: بسیاری از متفکران وجود محیطی فرهنگی را که به صنعتی شدن، نظم و انظباط، تحصیل، آموزش، احترام به بزرگترها و کار و کوشش می‌شود را منجر به موفقیت اقتصادی می‌دانند و این نمود عزم ملی است.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طول چند دهه اخیر تحقیقات بسیاری توسط کشورهای مختلف انجام شده در حالی که برخی کشورها و بخش‌های صنعتی هنوز به طور کامل ارزش شیوه‌های جدید اقتصادی و چالش‌های جدید را درک نکرده‌اند، کشورهای پیشرو و توسعه یافته‌ای از این فرصت استفاده بهینه می‌کنند و به رشد اقتصادی دست پیدا می‌کنند.

مظاهری تاکید کرد: بر اساس گزارش بنیاد ملی علوم و فناوری و هنر بریتانیا، بخش افتصاد در فرهنگ ۵۸ میلیون پوند ارزش افزوده در اقتصاد انگلیس ایجاد کرده که سبب نرخ رشد ۹ درصدی شده است.

وی افزود: در استرالیا هم تولید ناخالص داخلی مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و صنایع خلاق، بین ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ بیش از ۳۱ میلیون دلار بوده که ۲ و ۸ درصد از تولید داخلی را تشکیل داده است.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سنگاپور هم سهم این صنایع از تولید ناخالص کشور را حدود ۳ درصد عنوان کرد و افزایش آن را در سال ۲۰۱۲ به شش درصد رساند.

مظاهری اظهار کرد: ایجاد کسب و کارهای خرد، نقطه عطف شروع فرهنگ مصرف در جامعه است، باید به فرهنگ بهبود در کشور باور پیدا کنیم.

وی بیان کرد: خواستگاه اقتصاد در بینش الهی در حوزه فرهنگ دینی ما بر پایه اخلاق است در صورتی که در نظام‌های مادی اقتصاد بر اساس سود و سرمایه تشکیل می‌شود.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا زمانی که میزان اعتماد اعضای جامعه بر مبنای اعتماد درست شکل نگیرد، نمی‌توانیم محیط کسب و کار سالم بوجود آورد./س

برچسب ها: فرهنگ ، اقتصاد ، یزد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.