سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرازمند:

عربستان در برزخ استراتژیک است/ روابط خارجی ایران در دولت سابق به صفر رسید

سفیر سابق ایران در بحرین گفت: عربستان برای برهم زدن بازی ایران دو ابزار دارد؛ پول و نیروهای افراطی که پاکستان هم نیاز پول و هم ظرفیت مناسبی برای تربیت نیروهای افراطی مورد نظر عربستان را دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "محمد فرازمند" سفیر سابق ایران در بحرین با حضور در میزگرد سایت دیپلماسی ایرانی در خصوص همکاری‌های سیاسی امنیتی پاکستان و عربستان گفت: باید رفتارهای عصبی عربستان طی سال‌های گذشته در چهارچوبی تحلیلی بررسی شود.  
 
وی افزود: عربستان به عنوان کشوری که در هفت دهه گذشته سیاست خارجی محافظه‌ کارانه‌ای داشته است و عمدتا از رفتارهای رادیکال پرهیز کرده کارش به جایی رسیده که حتی رسانه‌های کشورهای متحد عربستان در غرب نیز این کشور را اصلی‌ترین منبع حمایت تروریست‌ در خاورمیانه به حساب می‌آورد.  
 
سفیر سابق ایران در بحرین با تشریح رفتارهای نامعقول عربستان اظهار داشت: این کشور سال‌ها به دنبال اخذ کرسی شورای امنیت بود درحالی که سال گذشته آن را نپذیرفت چرا که عربستان در شرایطی نیست که بخواهد مسئولیت جدیدی بپزیرد و پذیرش این امر با برنامه‌های عربستان سازگاری نداشت کشوری که عضو شورای امنیت است نمی‌تواند منبع حمایت افراطی‌ترین گروه‌های فعال در خاورمیانه باشد.  

فرازمند تأکید کرد: اگرچه مسئولین عربستانی در سطح رسمی از پذیرش حمایت این کشور از گروه‌هایی همچون داعش و جبهه‌النصره سرباز می‌زنند اما دیگر همه می‌دانند که این گروه‌ها بدون حمایت‌های مالی و لجستیکی عربستان قادر به ادامه فعالیت‌های خود نیستند.  
 
وی درخصوص موقعیت عربستان در شورای همکاری خلیج فارس افزود: اگر بگوییم چیزی از شورای همکاری باقی نمانده است گزافه‌گویی نکرده‌ایم.

کاردار سابق ایران در عربستان تأکید کرد: عربستان برای اولین بار در تاریخ کشورهای شورای همکاری دو کشور دیگر را مجبور کرد که سفرای خود را از دوحه فرا بخوانند؛ در این مسئله اختلاف برسر اخوان‌المسلمین و حضور قرضاوی در دوحه بود که علیه عمارت و عربستان موضع‌گیری می‌کرد و همچنین تبلیغات شبکه الجزیزه در حمایت از اخوان‌المسلمین علیه رژیم‌های استبدادی منطقه. 
 
فرازمند تصریح کرد: فایل صوتی که طی روزهای گذشته از امیر سابق قطر منتشر شد نشان دهنده اختلافات دامنه‌دار این دو کشور است در سال 2008 و همزمان با نشتست سران عربی در کشور سوریه امیر قطر در سخنانی با قزافی دیکتاتور سابق لیبی سخنانی را مطرح می‌کند که بسیار قابل تأمل است وی صراحتا می‌گوید شک ندارم تا دوازده سال آینده نامی از عربستان نخواهد بود.  
 
سفیر سابق ایران در بحرین افزود: عربستان به هیچ وجه قادر به مدیریت اختلافات در مجموعه کوچک شورای همکاری را ندارد قبل از آن نیز این کشور با عمان دچار مشکل شد و حتی مقامات عربستانی در اجلاس‌های رسمی نیز از کشور عمان به دلیل نقشش در پرونده هسته‌ای ایران انتقاد می‌کردند.  
 
وی در بیان عوامل دیگر رفتارهای عصبی عربستان تأکید کرد: پرونده هسته‌ای ایران عربستان را دچار دست پاچگی کرده است چرا که سعودی‌ها گمان نمی‌کردند این پرونده با سرعت فعلی پیش برود و روی اختلاف ایران و غرب حساب زیادی باز کرده بودند به طوری که خواستار حمله نظامی به ایران بودند.  
 
فرازمند تأکید کرد: بر خلاف تصور اولیه که عربستان باید از نتایج انتخابات ایران استقبال کند این کشور واکنش درخوری نشان نداده است. 

سفیر سابق ایران در بحرین تصریح کرد: از دید صعودی‌ها این انتخابات در وقت غیرمناسبی رخ داد چرا که با وجود دولتی مانند دولت گذشته که روابط خارجی ایران را به صفر رسانده بود فرصت مناسبی برای ضربه زدن به ایران حاصل شده بود.  

وی اظهار داشت: عربستانی‌ها در چند وقت اخیر انتقادهای گسترده و رسمی را در همین زمینه و با مبنای زیر سوال بردن استراژی آمریکا در خاورمیانه مطرح کردند.  
 
فرازمند افزود: عربستان در سطح داخلی نیز دچار رفتارهای رادیکال و عصبی است چرا که معمولا مسئله جایگزینی در عربستان به شکلی آرام و قابل پیش بینی رخ می‌داد اما طی ماه‌های اخیر عرف‌های معمول در این زمینه شکسته شده و آنها علاوه بر ولیعهد، ولیعهد دوم را نیز تعیین کردند.  
 
فرازمند تأکید کرد: قطعا نفر پس از این فرد، فردی از نسل سوم آل سعود خواهد بود چرا که  در سوابق اجرایی خود فردی ناتوان به نظر می‌رسد و به طور حتم حاکم بعدی عربستان مسیر پنجاه سال آینده این کشور را مشخص خواهد کرد. 

سفیر سابق ایران در بحرین گفت: در حال حاضر متعب‌بن عبدالله محمد بن نایف و خالد‌الفیصل اصلی‌ترین کاندیداهای حکومت بر عربستان هستند؛ البته همه این‌ها شکننده است و در صورت مرگ عبدالله و پادشاهی سلمان تمام این احکام و قوانین به لحاظ قانونی می‌تواند برچیده شود.  
 
وی تأکید کرد: به طور کلی عربستان سعودی دچار سردرگمی و برزخی استراتژیک است از یک طرف با متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی خود دچار مشکل شده و از طرفی دیگر شاهد خروج ایران از انزواست؛ همچنین معادله هشتاد ساله نفت در مقابل امنیت میان عربستان و آمریکا از هر دو طرف دچار مشکل شده است و می‌توان حدس زد که آمریکا بین سالهای 2015 تا 2020 از نفت عربستان بی‌نیاز شود. 

سفیر سابق ایران در بحرین تصریح کرد: ما در چنین شرایطی شاهد بزرگترین مانور نظامی عربستان و پرده‌برداری از موشک‌های DF3 با حضور ژنرال شریف بودیم که حضور این شخصیت احتمال سرمایه‌گذاری نظامی عربستان در پاکستان را تقویت می‌کند.  
 
کاردار سابق ایران در عربستان در خصوص ویژگی‌های پاکستان گفت: به طور کلی عربستان در میان مردم هیچ کشوری حتی در جهان عرب محبوب نیست اما مردم پاکستان در این زمینه استثنا هستند و مشکلی با  عربستان ندارند به طوری که 15 هزار نفر سرباز پاکستانی در عربستان مشغول به کار هستند.  
 
فرازمند در پایان خاطر نشان کرد: عربستان برای برهم زدن بازی ایران دو ابزار دارد؛ پول و نیروهای افراطی که پاکستان هم نیاز پول و هم ظرفیت مناسبی برای تربیت نیروهای افراطی مورد نظر عربستان را دارد.
انتهای پیام/  
 

برچسب ها: خاورمیانه ، سابق ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.