سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:

امنیت کلی عربستان در خلیج فارس توسط آمریکا تأمین می‌شود

یک تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه گفت: امنیت کلی عربستان در خلیج فارس توسط آمریکا تأمین می‌شود و عربستان به راحتی از این کشور سلاح خریده و انبار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "محمدعلی مهتدی" تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه در نشست خبری با عنوان "نگاهی به همکاری‌های سیاسی- امنیتی پاکستان و عربستان" که ظهر امروز در ساختمان سایت دیپلماسی ایرانی برگزار شد، گفت: زمانی که پاکستان از هند جدا شد جمهوری اسلامی پاکستان شکل گرفت و بر مسئله اسلامیت تأکید و ارتش پاکستان هم اسلامی شد اما این کشور در پی آن است که در مقابل هند عمق اسلامی داشته باشد و چون اکثر سنی مذهب هستند این عمق را در عربستان می‌بیند.  
 
وی تصریح کرد: زمانی که هند به سلاح اتمی دست یافت پاکستان برای بالانس مواضع خود باید سلاح اتمی می‌ساخت به همین خاطر ذوالفقار بوتو اسم آن را بمب اسلامی گذاشت چون پول آن را عربستان تأمین می‌کند و کشورهای اسلامی پشت این بمب هستند.
 
مهتدی اظهار داشت: اگر بمب اسلامی باشد کشورهای اسلامی باید هزینه نگهداری بمب را بپردازند در حالی که پاکستان دشمن هند است و عربستان پول و نفت دارد و از وهابیت دفاع می‌کند البته تا زمانی که پیمان سنتو وجود داشت ترکیه، ایران و پاکستان سه عضو آن بودند و عربستان و ایران در دو ستونه نیتسون قرار داشتند که تناقضی بین این کشورها وجود نداشت و سه کشور عضو سنتو زیر چتر آمریکا مشکل امنیتی نداشتند.
 
وی ادامه داد: با انقلاب ایران پیمان مرکزی سنتو از بین رفت و مسئله امنیت برای عربستان و پاکستان بروز کرد.  

این تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه بیان کرد: امنیت کلی عربستان در خلیج فارس توسط آمریکا تأمین می‌شود و عربستان خیلی راحت از این کشور سلاح می‌خرد و انبار می‌کند اما مشکل عربستان نداشتن افسران آموزشی است چون فاقد کادر فنی ماهر است و باید از خارج تأمین کند البته در گذشته کادر افسران آموزشی را از مصر و اردن تأمین می‌کرد اما پس از مسئله فلسطین و اختلافاتی که در اثر آن مطرح شد اعتماد خود از مصر و اردن را ازدست داد به همین خاطر پاکستان بهترین جایگزین بود.  
 
مهتدی تصریح کرد: عربستان برای این نمی‌تواند از افسران آموزش آمریکا استفاده کند چون به حدیثی از پیامبر اسلام(س) استناد می‌کند مبنی بر اینکه اگر کفار به جزیره عرب آمدند آنها را بکشید برای همین نمی‌توانند از آمریکا کادر آموزشی بیاورند به همین خاطر این آموزش‌های نظامی را پاکستانی‌ها به عربستانی‌ها می‌دهند.  
 
وی افزود: عربستان و پاکستان نیازهای یکدیگر را برطرف می‌کنند البته پس از فروپاشی شوروری نیاز عربستان به پاکستان بیشتر می‌شود و در اینجا رقابتش با ایران مشخص می‌شود اما پاکستان نمی‌تواند از یک حد و مرزی پیش برود چون این کشور نزدیک به 60 میلیون شیعه دارند.  
 
این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شیعیان و ارتش پاکستان تحت تأثیر قرار گرفتند و زمانی که افسران ارتش پاکستان به مکه می‌رفتند در راه بازگشت به ایران می‌آمدند و به خدمت امام(ره) می‌رفتند.  
 
این تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه تصریح کرد: پاکستان در خلیج فارس نقشی ندارد و می‌خواهد به نفع عربستان در دریای عمان نقش ایفا کند و عربستان بیشتر توجه خود را در استفاده از امکانات پاکستان گذاشته چرا که پاکستان از منابع آبی عظیمی همچون رودخانه سند برخوردار است و عربستان در زمینه کشاورزی این کشور سرمایه‌گذاری کرده است.  
 
وی ادامه داد: بمب هسته‌ای عربستان که چندی پیش رسانه‌ای شد فقط جنبه تبلیغاتی دارد چون نه می‌توانند پاکستان را شریک کنند و پاکستان هم نمی‌تواند به عربستان سلاح هسته‌ای بفروشد.  

مهتدی در پایان خاطر نشان کرد: پاکستان در مورد بحران سوریه حاضر نیست به طور مستقیم دخالت کند اما آموزش‌های نظامی به رزمندگان تکفیری می‌دهد و در زمینه انتقال آنها هم نقش دارد.  

انتهای پیام/  
 
 
 
 
 

برچسب ها: مهتدی ، ترکیه ، عربستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.