سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غلامعلی حداد عادل در جمع خبرنگاران:

متخصصان علوم نسبت به زبان فارسی حساسیت داشته باشند

توصیه می‌کنم که متخصصان علوم نسبت به زبان فارسی حساسیت ویژه‌ای داشته باشند و هنگامی که در رشته خودشان با یک کلمه فرنگی روبه‌رو می‌شوند برای آن معادل فارسی انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، دقایقی پیش غلامعلی حداد عادل در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: نمایشگاه امسال به صورت خوب در حال برگزاری است، کارها خوب پیش می‌رود و مردم برای خرید کتاب‌های مورد نیاز خود به نمایشگاه رجوع می‌کنند و من تاکنون نارضایتی از روی آنان ندیده‌ام.

وی افزود: اگر بخواهم به صورت منصفانه داوری کنم باید بگویم که مدیریت نمایشگاه، نوآوری‌های امسال و جنبه‌های جنبی و خدمات آن خوب بوده است و باید به دوستانی که مدیریت کرده‌اند تبریک بگویم.

عادل عنوان کرد:ما امروز برای اهل قلم دو کتاب از فرهنگستان رونمایی کردیم "زبان فارسی افغانستان" که بیش از دو هزار صفحه است و دیگری 11 جلد هزار واژه که هر جلد شامل هزار واژه تخصصی در یک حوزه است که پزشکی،‌ فیزیک، علوم زمین و امثال آنها را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و پیشرفت کارها در واژه‌گزینی توانسته‌ایم به جای انتشار واژه‌ها در یک مجلد عام که شامل همه رشته‌ها باشد هر هزار واژه خاص یک رشته را در یک کتاب جمع‌آوری کنیم.

وی ادامه داد: تعدادی از واژه‌های خودمان را رونمایی کردیم و توصیه‌ من به متخصصان علوم این است که نسبت به زبان فارسی حساسیت داشته باشم و هنگامی که با یک لغت فرنگی در رشته خودشان روبه‌رو می‌شوند تلاش کنند برای آن یک معادل فارسی انتخاب کنند و برای اینکه الگوی درستی در اختیار آنان باشد به کتابهای فرهنگستان رجوع کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: علوم ، متخصص ، معادل ، فارسی ، عادل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.