سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین/تبلیغ فرش ایران در بازارهای جهانی:

سهم صادرات کشور را افزایش می دهد

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در حال حاضر سالانه 500 میلیون دلار فرش دستباف ایران صادر می شود که در صورت تبلیغات مناسب در کشورهای هدف قادریم این سهم را تا چند برابر افزایش دهیم.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

 

 اولین همایش توسعه هنر قالیبافی و صنایع دستی با رویکرد توانمندسازی و استحکام خانواده بزرگ کمیته امداد در سالن اجتماعات 29 فروردین قرارگاه فرماندهی آجای قزوین برگزارشد.

محمد باقر آقا علیخانی گفت: اگر امروز می بینیم بعد از مدتها فرش دست باف به عنوان اولین کالای غیر نفتی کشور به دلیل تحریم ها مورد توجه قرار گرفته است نشان می دهد این ظرفیت ارزشمند کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: این کالا با این ویژگی های برجسته متاسفانه در ردیف کارهای متفرقه قرار گرفته و اعتبار و جایگاه اصلی خود را ندارد در حالی که در شرایط تحریم می تواند جایگزین کالای ارزشمندی مانند نفت شود و به اقتصاد کشور کمک کند که به نظر می رسد بتدریج در صدد احیای جایگاه خود است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران یادآورشد: هنوز بسیاری از مردم جهان که فرش ایران را در نمایشگاههای جهانی مشاهده می کنند باور نمی کنند این فرش توسط دستان هنرمندان ایرانی بافته شده باشد و این نشان می دهد هنوز نتوانسته ایم صنایع دستی خود را بخوبی برای جهانیان تبلیغ و معرفی کنیم که این خلاء باید جبران شود.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی های مطلق کشور در زمینه فرش دستباف این است که ماهم درحوزه هنری، فرهنگی و اقتصادی فعالیت می کنیم و هم اصالت و فرهنگ خد را با فرش معرفی می کنیم لذا باید جایگاه آن را بخوبی درک کنیم و از آن حمایت شود.

آقاعلیخانی یادآورشد: چرا تاجران فرش با افتخار می گویند ما بازرگان فرش هستیم اما هنرمندان روی فخرفروشی ندارند و کمترین بهره را از فرش می برند در حالی که مهمترین کالای کشور در اقتصاد بدون نفت با تمام مشکلات حول محور فرش است.

وی افزود: با همه تنگناها و مشکلات خوشبختانه صادرات فرش دستباف ایران دوبرابر صادرات کشور هند است و ما سالانه 500 میلیون دلار در زمینه فرش درآمد ارزی داریم و رقیب اصلی ما یعنی هند فقط 260 میلیون دلار صادرات داشته است.

این مسئول گفت: صادرات ما نسبت به رقیب اصلی دوبرابر است و فضای بازارهای جهانی برای فرش ایرانی مهیاست اما عدم تبلیغ خلاء اصلی در این زمینه محسوب می شود که یکی از برنامه های ما ورود به بازار جهانی است که مطالعه در چین، آلمان وروسیه تمام شده است.

نیازمند 700 هزار بافنده برای توسعه صادرات هستیم

آقاعلیحانی اظهارداشت: اگر بخواهیم صادرات خود را توسعه دهیم نیازمند 700 هزار بافنده هستیم و در حالی که در حال حاضر 20 درصد قالی را مواد اولیه تشکیل می دهد و 80 درصد را طرح و نقشه و نیروی انسانی اگر باور داشته باشیم این چرخه می تواند با قدرت حرکت کند لذا باید جامعه را حساس کنیم و به مجلس و دولتمردان به جای آنکه نقاط منفی را بگوییم امروز نقاط مثبت را می گوئیم تا بیشتر به آن توجه می شود.

وی افزود: مسئولان کمیته امداد توجه کنند چون 80 درصد قالیبافی هنر و 20 درصد مواد اولیه است باید مواد اولیه مرغوب در اختیار بافنده قرار دهند.

راه اندازی 12 انجمن طراحان فرش در کشور

آقاعلیخانی بیان کرد: به منشور توسعه طراحی و خلاقیت در فرش در 12 استان کشور انجمن طراحی فرش فعال شده است و سال گذشته دو انجمن به خارج از کشور اعزام شدند و امسال 10 انجمن به خارج اعزام می شوند و قرار است نگاه بازار را منتقل کنیم و طرح سفارش پذیر فرش دستباف کشور را اجرا می کنیم که حشور در پنج نمایشگاه خارجی نیز هدف گذاری شده است.

وی افزود: اگر هر خانواده ایرانی به جای گرفتن یارانه قالیبافی کند چند برابر یارانه را می تواند بدست آورد و ما برای توسعه و رونق هنر و صنعت فرش بافی در کشور آمادگی کامل داریم./س

 

برچسب ها: تبلیغ ، فرش ، صادرات ، افزایش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.