سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری نشست تخصصی استان‌شناسی؛

قم مهد تفکر و اندیشه است

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قم در نشست تخصصی استان قم بیان کرد: استان قم مهد تفکر و اندیشه است و در سطح کشور مردم قم را به عنوان مردمی متدین و دیندار می‌شناسند.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست تخصصی استان قم با حضور «سیدعباس صالحی» رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام "علی بنایی" معاونت سیاسی، امنیتی استان قم، «سیدتقی نوربخش» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قم، حجت الاسلام «احمد واعظی» مدیر دفتر تبلیغات اجتماعی در سالن اصلی سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای نشست حجت الاسلام بنایی معاونت سیاسی، امنیتی استان قم با اشاره به اینکه شهر قم تاریخ روشن و شفافی دارد، گفت: استان قم جزء معدود شهرهایی است که ائمه معصومین درباره آن چندین حدیث نقل کردند و این موضوع نشان دهنده انجام اعمال مردم قم از روی آگاهی و بصیرت است.

بنایی درباره قدمت استان قم بیان اظهار کرد: شهر قم 9هزار سال قدمت تاریخی دارد بنابراین این استان به لحاظ تاریخ شناسی و آینده پژوهی در جایگاه ویژه ای قرار می‌گیرد. با توجه به ظرفیت‌های قم «بنیاد قم پژوهی» تاسیس کردیم و تا به حال در این بنیاد 21 کتاب به چاپ رسیده و 21 عنوان دیگر در دست چاپ است.

حجت الاسلام واعظی مدیر دفتر تبلیغات اجتماعی با بیان اینکه 15 سال از تاسیس «فرهنگستان قم» می‌گذرد، افزود: در حال جمع‌آوری بانک جامع واژگان زبان فارسی هستیم که شامل واژگان قرن چهارم هجری قمری تا به امروز می‌شود. همچنین علاوه بر متون تاریخی روزنامه‌هایی از زمان قاجار تا به امروز را جمع‌آوری کردیم تا تغییر و تحولات در زبان مطبوعات در آن مشهود باشد.

وی به کمبود بودجه برای جلو رفتن این پروژه اشاره کرد و افزود: بانک جامع واژگان زبان فارسی در 30 جلد چاپ خواهد شد و تا به امروز یک جلد آن چاپ شده است، متاسفانه برای جلو بردن این پروژه با کمبود بودجه مواجه هستیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قم، تاریخ هنر استان قم را مدون ندانست و در ادامه توضیح داد: استان قم مهد اندیشه و تفکر است و این ویژگی این استان را از سایر استان‌های دیگر متمایز می‌کند، مردم قم در سطح کشور به عنوان مردمی متدین شناخته شده‌اند. هنر در قم به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می‌شود، زیرا پس از انقلاب بود که با فرمایش‌های امام خمینی(ره) افراد متدین هم به حوزه هنر ورود پیدا کردند.

نوربخش در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: استان قم در هنر خوشنویسی بسیار برجسته است. همچنین در انجمن موسیقی قم 500 نفر عضو به طور مستمر فعالیت می‌کنند که افراد با استعدادی در موسیقی محسوب می‌شوند. استان قم در زمینه هنر نمایش و شعر نیز فعالیت‌های چشم‌گیری داشته است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

انتهای پیام/
برچسب ها: کتاب ، نمایشگاه ، استان ، قم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.