استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در مکتب تشیع، میراث اسلامی زنده است و با وجود مقوله مهدویت، این میراث به آیندگان خواهد رسید.
مدیر خانه کتاب نیز در این نشست ضمن بیان اینکه نخبگان ایرانی هنوز عمق جهان فکری عرب را درک نکردهاند، گفت: از نظر تفکری، جهان عرب توسعه بیشتری از ایران دارد.
«نجفعلی میرزایی» با برشمردن ویژگیهایی چون درونگرایی، غربگرایی و تفکر انتقادی در تولید اندیشه ایرانی، اظهار کرد: ما ایرانیها در شناخت پتانسیلهای فکری و فلسفی عرب ضعیف هستیم.
وی در پایان سخنانش، از لزوم شکلگیری یک ائتلاف ایرانی و عربی سخن گفت و افزود: برای ایجاد اتحاد در دنیای اسلام، شکلگیری این ائتلاف یک ضرورت تمدنی است.
در ادامه این نشست «نصرالله آقاجانی» با بیان اینکه امروزه جغرافیا و زبان مدخلیتی در اندیشه دنیای اسلام ندارد، گفت: یکی از متفکرانی که بحث نسبت فکری میراث در دنیای عرب را مطرح میکند «حسن حنفی» است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم با معرفی کتابش با عنوان «اسلام و تجدد در مصر معاصر» بیان کرد: پروژه فکری حنفی بررسی میراث اسلامی و تجدد بود.
وی در پایان سخنانش از نوسازی میراث اسلامی سخن گفت و افزود: میراث باید با مبانی انسان امروزی منطبق شود.
«موسی بیدج» نیز در این نشست سخنانش را با این پرسش آغاز کرد: چرا ما باید با جهان عرب باید ارتباط داشته باشیم؟
این مترجم در پاسخ به سؤالش، با مطرح کردن سابقه تاریخی درهمآمیختگی نژاد ایرانی و عرب گفت: ما فرهنگ و دین مشترک با اعراب داریم و همین موضوع، نیاز متقابل ما در دنیای معاصر را توجیه میکند.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.
انتهای پیام/