سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اوباما و خطوط قرمزی که در حال عقب نشینی است

رییس جمهوری آمریکا ظاهرا بار دیگر خطوط قرمزی در سیاست خارجی خود اعمال کرده که یکی پس از دیگری توسط روسیه رد می شود .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری بلیز ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "دارل چنی " نوشت : اوباما یک بار دیگر ضرب العجلی برای روسیه تعیین کرد تا حضور این کشور را در اوکراین کاهش دهد . با این حال این "خطوط قرمز" هرگز عملکرد مناسب را نداشته و تنها بعنوان ابزاری رسوا شده در دست رییس جمهور آمریکاست تا کارهای خود را بطور موقت پیش ببرد . بهتر است نگاهی به تاریخچه تعیین "خط قرمز " از سوی آمریکا در موارد مختلف بیندازیم . 

** ایران
در نخستین سال ریاست جمهوری یاراک اوباما ، وی ضرب العجلی برای توقف برنامه هسته ای "جمهوری اسلامی ایران " تعیین نمود . اوباما خواستار "دسترسی نامحدود"‌به تاسیسات هسته ای ایران شد و در برابر افکار عمومی جهان بر این موضوع تاکید کرد که یک "ایران هسته ای " غیرقابل قبول می باشد . وی بخوبی "چماق بزرگ" جو بایدن را اثبات نمود و اظهار داشت که در تهدید برای حمله نظامی به ایران بلوف نمی زند و تجارتی نیز در کار نیست . 

نتیجه ؟ ایالات متحده در حالی که در ملاعام دائم اقدام به تهدید و ارعاب ایران برای توقف برنامه هسته ای این کشور انجام میدهد بطور محرمانه درخواست دیدار با مقامات ایرانی را دارد و این درخواست های محرمانه بدون اطلاع نزدیکترین هم پیمانان واشنگتن _ حتی اسرائیل _‌ انجام می گیرد . همچنین مذاکرات با ایران که به وضوح این کشور را مجاز به ادامه فعالیت های دفاعی خود می کند . بر این اساس ، ایران می تواند به غنی سازی اورانیوم در نیورگاه های خود ادامه دهد . 

** مصر
کمتر از دو ماه پس از خودسوزی یکی از شهروندان تونسی در خیابان ، باراک اوباما رسما خواستار استعفای هرچه سریعتر حسنی مبارک ، حاکم مصر شد . در چنین شرایطی خط قرمز و موضع آمریکا حمایت از "بهار عربی"‌ و گسترش آن به مناطق شمال آفریقا تعیین شد . 

نتیجه ؟ حسنی مبارک طی چند روز از حکومت ساقط شد و خلا قدرت توسط گروه اخوان المسلمین _ که پیش تر از حضور در حکومت و فعالیت سیاسی منع شده بودند _ پر شد . این گروه 70 درصد از کرسی های پارلمان مصر را به خود اختصاص داد و سپس وارد عرصه ریاست جمهوری شد . 

پس از درگیری های طولانی و نظامی برای گرفتن قدرت از اخوان المسلمین ،‌ ارتش کودتای نظامی خود علیه دولت "محمد مرسی"‌را با موفقیت اجرا کرد و تمامی اعضای این گروه را به میز محاکمه کشاند . بر همین اساس تعداد 700 تن از اعضای عادی و ارشد اخوان به اعدام محکوم شدند . 

** لیبی
پس از اتمام حجت اوباما درباره "حسنی مبارک " در مصر ، این بار حکومت لیبی بود که از سوی آمریکا دستور سرنگونی و استعفا را دریافت کرد . رییس جمهور آمریکا خطاب به "معمر قذافی" دیکتاتور سابق لیبی اعلام کرد کخ باید قدرت را رها کرده و بنغازی را ترک کند . بدلیل شدت تنش های مردمی در این کشور فرصت مذاکرات صلح آمیز ایجاد نشد و در عوض خط قرمز دیگری از سوی ایالات متحده ترسیم گردید . 

نتیجه ؟ علاوه بر کشته شدن چهار تبعه آمریکایی در لیبی ، واشنگتن اجازه دستیابی گروه های تروریست در این کشور به انواع تسلیحات را داد و حالا در لیبی با این حقیقت مواجهیم که آنجا تبدیل به بهشتی امن برای سازمان های تروریستی برای توسعه و قدرت نمایی شده است . 

این داستان همچنان ادامه دارد . 

** سوریه 
شاید بتوان تعیین خط قرمز از سوی آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی در سوریه را مفتضحانه ترین مورد دانست . با این حال و پیش از اجرای چنین اشتباه فاحشی ، اوباما مکررا تاکید میکرد که "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه باید از قدرت کناره گیری کرده  و اجازه دهد مردم سوریه خود درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند . در مدت زمان اندکی پس از آن ، سخن  جدید و شرم آور از سوی کاخ سفید مطرح شد با این مضمون که : استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه " خط قرمز ماست " . 


نتیجه این دو خط قرمز ؟  جنگ سوریه همچنان با تلفات گسترده و مرگ صدها شهروند این کشور ادامه دارد . هزاران تن نیز از زمان آغاز درگیری ها آواره شده اند . اوباما بار دیگر سینه خود را صاف کرده و خط قرمز تازه ای را تعیین کرد . درنهایت این روسیه بود که موفق شد با اقدام خود از آغاز جنگ دیگری جلوگیری کند . 

در ادامه این مقاله آمده است : ساده لوحی عامل این شرمندگی هاست در حالی که در نهایت واشنگتن متقاعد شد که مذاکرات مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه انتخاب شود  . هر چند که این راهکار نیز آسان نیست چراکه دمشق حاضر به پذیرش اتهام علیه خود مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم خود نیست . این موضوع در حال فراموش شدن در اذهان عمومی است .


هنگامی که مسئله مذاکره با ایران مطرح گردید ، عقب نشینی اوباما از موضع خود در قبال سوریه بیشتر و بیشتر ضعف و دوگانه شد . در واقع موضع گیری تندی که رییس جمهور آمریکا درباره سوریه اتخاذ کرد عملا توسط روسیه و ایران تحت کنترل درآمد . حال باید نگاهی نیز به روابط فی مابین واشنگتن و مسکو انداخت . 

باراک اوباما در آخرین ضرب العجل به روسیه اعلام کرد چنانچه مسکو بی ثبات کردن شرق اوکراین را متوقف نکند ، تحریم هایی شدیدتری از سوی غرب علیه این کشور در تاریخ 25 می اعمال خواهد شد . برای چند لحظه این اولتیماتوم ها و خطوط قرمز را نادیده بگیرید و تنها به استدلال عجیب اوباما برای این اقدامات دقت کنید :
  _ " هدف تنبیه روسیه نیست بلکه هدف دادن انگیزه به آنها برای انتخاب گزینه بهتر است . گزینه هبتر نیز حل و فصل مسائل از راه دیپلماتیک می باشد . " 

با خواندن این بیانیه این گونه برداشت می شود که رییس جمهوری آمریکا درک صحیحی از شرایط ندارد . نخست اینکه روسیه متوجه شده است که واشنگتن نمی تواند تحریم هایی عمیق تری اعمال کند چراکه اقتصاد روسیه ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد اروپا دارد . کشورهای زیادی در اروپا وجود دارند که در صورت تشدید تحریم ها علیه مسکو به شدت مورد ضربه اقتصادی قرار می گیرند . بنابراین گزینه حمایت از تحریم های آمریکا علیه روسیه از سوی کشورهای اروپایی منتفی می شود . 

نویسنده این مقاله تصریح کرد : دوم اینکه روسیه هم اکنون بعنوان یک متعهد به آمریکا دیده می شود چرا که توانست با راهکار خود در جلوگیری از حمله به سوریه ، خط قرمز واشنگتن و ضرب العجل های آن را حفظ نماید . روسیه کشوری بود که ما را از یک شکست دیپلماتیک نجات داد . این بار نیز اگر "جان کری " ادعای درگیری و حمله ای با روسیه کند چه کسی نجات دهنده واشنگتن خواهد بود ؟ چین؟

در نهایت اینکه ظاهرا رییس جمهور تصور میکند که تحریم های بی ضرر می تواند انگیزه ای باشد تا روسیه از اوکراین عقب نشینی کند . این تصور توهمی بیش نیست . پوتین علنا اعلام کرده است که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بزرگترین فاجعه ژئوپلتیک قرن 20 بوده است . 



انتهای پیام /
برچسب ها: اوباما ، خط ، قرمز ، اوکراین ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.