سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل دفتر سواحل سازمان محیط زیست مطرح کرد

تخریب سواحل با استحصال زمین از دریا

استحصال زمین از ساحل دریا با خاکریزی وخشک کردن، ساخت و سازهای بی‌رویه در ساحل مهم‌ترین عوامل تخریب سواحل در سواحل شمال و جنوب و جزایر کشور است.

به گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، رامین شادی، مدیرکل دفتر سواحل سازمان محیط زیست گفت: در سواحل شمال و جنوب کشور و به خصوص در جزایر کشور شاهد ساخت و سازهای بی‌رویه هستیم که بدون رعایت قانون اراضی مستحدث و ساحلی، اراضی ساحلی و حریم دریاهای شمال و جنوب کشور را بدون ضابطه استحصال، تخریب و تغییر کاربری می‌دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از این مجوزها در چند سال پیش از توسط شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی ویژه اقتصادهای و برخی توسط دولت صاد شده است.  براساس این قانون اراضی مستحدث و ساحلی عرض حریم دریای خزر 60 متر از آخرین نقطه پیشرفتگی آب و عرض حریم خلیج فارس و دریای عمان 60 متر از آخرین نقطه مد تعریف شده است.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌‌های ساحلی سازمان محیط زیست بیان کرد: تملک اراضی و ساخت و ساز در دریای خزر از سال 1342 و خلیج فارس و دریای عمان از زمان تصویب قانون مذکور، ممنوع و جرایمی برای آن منظور شده است. این فقط حریم مربوط به دریا است و نه حریم محیط زیستی. حریم محیط زیستی ساحل و دریا از این مقدار بیشتر است.

وی تاکید کرد: در این خصوص باید اقدامات و راهکارهای عملی برای مقابله با تخریب‌ها انجام داد. پهنه بندی و تعیین مناطق حساس ساحلی، جلوگیری از استحصال بی مورد زمین از دریا و حفاظت و بازسازی اکوسیستم‌های تخریب شده ساحلی از اقدامات عمده برای جلوگیری از تخریب سواحل  است.

مدیرکل دفترسواحل و تالاب‌های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی اظهار داشت: توسعه صنعتی در مناطق ساحلی علاوه بر تنزل جایگاه سواحل در چرخه حیات، کاهش منابع حیاتی خاص این مناطق را نیز در پی داشته است. استحصال زمین از دریا و ساخت هر سازه دریایی تاثیرات خاصی بر روی حوضه رسوب‌گذاری از لحاظ ته نشین شدن‌ها و فرسایش‌ها دارد و تاثیرات منفی بر سیستم رسوب‌گذاری اکوسیستم آبی و محیط زیست ساحلی می‌گذارد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های انسانی از قبیل، تخریب ساحل و زیستگاه‌های ساحلی ناشی از ساخت و سازهای بی‌رویه، توسعه صنعتی در مناطق ساحلی و خشک کردن دریا در کنار عوامل طبیعی از طریق ایجاد تغییرات فیزیکی و شیمیایی، اثر مضری بر روی سواحل کشور گذاشته است.

رامین شادی با اشاره به مشکلات و چالش‌های موجود در سواحل دریاها و تالاب‌های ساحلی کشور‌، اظهار داشت:‌ عدم رعایت حریم سواحل در ساخت و سازها،‌ افزایش مناطق جمعیتی و شهرک‌های مسکونی در مناطق ساحلی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مناطق شمالی کشور، کاهش تنوع گونه‌ای در تالاب‌های ساحلی از جمله مواردی است که سواحل دریایی و تالاب‌های ساحلی را تهدید می‌کند.

وی اشاره کرد:‌ نیاز است که استانداری‌ها،‌ سازمان دریانوردی،‌ سازمان شیلات ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و مدیران مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی جزایر و مستقر در سواحل هستند همکاری لازم را برای حذف و یا کاهش تهدیدهای محیط های انسانی و دریایی داشته باشند.‌این همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی با مسئولان اجرایی استان‌ها و محلی است که می‌تواند رونق کاربری های مفید در منطقه و باعث توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع دریا و سواحل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تخریب ، دریا ، سواحل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.