سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسعودی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تغییرات آب و هوایی احتمال هجوم دوباره مگس میاز را قوت می‌بخشد/ کمتر از 400 رأس گوزن زرد ایرانی باقی مانده

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان محیط زیست از آمادگی همه دستگاه برای مهار مگس میاز خبر داد.

سیامک مسعودی،‌ رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش محیط زیست با اشاره به شرایط کنونی گوزن‌های زرد ایرانی در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر کمتر از 400رأس گوزن زرد ایرانی در 11استان کشور نگه‌داری می‌شوند.

وی ادامه داد: گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض یک گونه شاخص و با ارزش برای طبیعت کشور است و خوشبختانه برنامه‌های زیادی در راستای حمایت آن انجام شده است.

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش محیط زیست با اشاره به احتمال هجون مگس میاز در تابستان سال جاری اظهار داشت: حمله مگس‌های میاز در بهار سال 92 که منجر به تلف شدن 45تا50 رأس گوزن شد همزمان با تغییرات آب و هوایی مانند بارندگی‌های شدید و تغییرات دمایی و گرمای هوا بود که غیر قابل پیش‌بینی بود.

مسعودی با اشاره به اینکه پیش‌بینی یکسری از بیماری‌ها در حیات وحش مشکل است افزود: اتفاقی که در جنگل‌های کرخه و سایت هلوه افتاد خیلی سریع بود و امکان پیشگیری نبود به طوری که زمانی که حیوان را زنده‌گیری می‌کردیم بر اثر حمله شدید مگس میاز دیگر تلف شده بود و یا آسیب خیلی شدیدی دیده بود.

وی در خصوص آمادگی هه دستگاه‌ها برای مقابله باحمله مگس میاز در تابستان امسال گفت: خوشبختانه یک پیک بارندگی را پشت سر گذاشته‌ایم و با توجه به پایش‌های انجام شده در مناطق تا کنون گزارشی از حمله مگس میاز نداشته‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در خصوص کنترل این بیماری گفت: در همین راستا سازمان دامپزشکی همکاری خوبی با سازمان داشته و تاکنون تعدادی تله مگس گیر در منطقه نصب کرده‌اند و از نظر مسائل دامپزشکی منطقه را به کمک محیط زیست و محیط بانان تحت کنترل دارند،‌ همچنین اعتبار خوبی توسط سازمان برای این موضوع تخصیص داده شده است.

مسعودی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین با کمک موسسه گیاه پزشکی طرحی در منطقه اجرا خواهد شد تا با پایش و نمونه‌گیری از مگس‌ها بتوانیم به یک راهکار علمی برای مقابله با آن برسیم.

انتهای‌پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.