سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کوشکی و دلبر به جام جهانی نمی‌رسند/ 300کیلومتر رکاب‌زنی برای اتصال کوشکی و دلبر

بلاتکلیفی کوشکی و دلبر محصول خلف وعده مسئولان محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، سال گذشته سازمان محیط زیست تصمیم گرفت 2یوزپلنگی که از کودکی در اسارت نگه‌داری شده‌اند را به پارک پردیسان منتقل کند تا گامی باشد برای حفظ نسل یوزپلنگ آسیایی.

تکثیر در اسارت،‌ طراحی که خیلی در دنیا موفق نبوده است ولی با توجه به اینکه یوزپنگ آسیایی در 11کشور آسیایی منقرض شده است و حالا نزدیک به 50قلاده آن تنها در مناطق کویری ایران وجود دارد، شاید این طرح در صورت موفقیت بتواند برای حفظ نسل میراث طبیعی آسیا موثر باشد.

این در حالی است که سال گذشته تمامی مدیران محیط زیست وعده دارند تا دلبر(یوزپلنگ ماده) و کوشکی(یوزپلنگ نر) که هم‌اکنون در استان‌های خراسان شمالی و سمنان نگه‌داری می‌شوند به پارک پردیسان منتقل شوند.

مدیر سابق پارک پردیسان نیز اذعان داشت: که فضای 10هکتاری برای نگه‌داری این 2یوزپلنگ پردیسان در حال آماده شدن است و تا پایان سال به تهران منتقل خواهند شد.

اما این بار هم وعده محیط زیستی‌ها محقق نشد و امروز که 2ماهی از سال 93 هم می‌‌گذرد این انتقال صورت نگرفته است.

با توجه به شرایط نگه‌داری حیوانات گروهی دوچرخه‌سوار مسیر خراسان شمالی تا سمنان را رکاب زدند تا شرایط نگه‌داری کوشکی و دلبر را به گوش مسئولان برسانند، شجاعی یکی از اعضای تیم 3نفره دوچرخه‌سواران در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران گفت: 300کیلومتر رکاب زدیم تا از نزدیکی فضای نگه‌داری کوشکی و دلبر را مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: کوشکی در خراسان شمالی و در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم در فضای 12هکتاری نگه‌داری می‌شود.

اما متاسفانه دلبر در قفسی کوچک در منطقه خارتوران سمنان نگه‌داری می‌شود که به هیچ عنوان فضای مناسبی نیست.

وی با اشاره به هدف این حرکت خاطرنشان کرد: پیام ما به مدیران سازمان محیط زیست بعد از طی کردن 300کیلومتر این است که با توجه به شرایط حساس یوز در ایران هرچه زودتر این 2قلاده را به تهران و یا هرجای دیگری که از نظر کارشناسان مناسب است انتقال دهند و از فرصت باقی مانده در جهت حفظ این گونه استفاده کنند.

در همین راستا احمد علی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در اواخر سال گذشته بود که متخصصین و مشاوران به این جمع‌بندی رسیدند که پارک پردیسان برای انتقال 2یوزپلنگ از سایر مناطق کشور مناسب‌تر است.

وی ادامه داد: طرح آن تهیه شده است و به معاونت توسعه سازمان ارائه شده و در حال اجرا است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در خصوص خلف وعده سازمان، اظهار داشت: با توجه به اینکه جایگاه آنان در پردیسان در حال تکمیل شدن است سعی داشتیم تا قبل از جام جهانی به تهران منتقل شوند اما با تاخیر به طور یقین تا پایان سال این کار انجام خواهد شد.

شایان ذکر است؛ که دلبر از سال 90 و کوشکی از سال 86 با هدف طرح تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت نگه‌داری می‌شوند.

انتهای‌پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.