سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

حلال‌های پتروشیمی در هیچ کشوری وارد چرخه سوخت نمی‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در هیچ نقطه از دنیا محلول‌ها و حلال‌های پتروشیمی را وارد چرخه سوخت نمی‌کنند یا از پتروشیمی برای کسری بنزین استفاده نمی‌شود.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالش‌های کشور در سال‌های گذشته از جمله تحریم‌های بین المللی، از کار افتادگی پالایشگاه‌ها، عدم وجود قطعات مورد نیاز و فرسودگی تکنولوژی، تصریح کرد: در نتیجه این چالش‌ها، کمبود بنزین تولیدی کشور که در گذشته از طریق واردات جبران می‌شد، علی الخصوص در سال‌های اخیر با بنزینی تحت عنوان بنزین پتروشیمی جبران شد.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات موجود، بنزین پتروشیمی یا همان چیزی که در اصطلاح فراگیر از آن به عنوان اکتان افزا نام برده می‌شود، در حدود 5 تا 10 میلیون لیتر محلول‌های پتروشیمی بوده، این نشان می‌دهد استفاده از بنزین پتروشیمی یا حلال‌های پتروشیمی به منظور جبران کسری بنزین است نه یک تکنولوژی مناسب و خوب که پاسخگوی نیازهای سوختی کشور باشد.

*در هیچ کشوری محلول‌ها و حلال‌های پتروشیمی وارد چرخه سوخت نمی‌شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر این موضوع که در هیچ نقطه از دنیا محلول‌ها و حلال‌های پتروشیمی را وارد چرخه سوخت نمی‌کنند یا از پتروشیمی برای کسری بنزین استفاده نمی‌شود، اظهار داشت: نکته اصلی این است که کسانی که ادعای پاک بودن بنزین پتروشیمی را دارند تاکنون هیچ سند و آمار و اطلاعاتی از ترکیب این افزودنی و ویژگی‌هایی همچون درصد بنزن و آروماتیک آن برای روشن شدن اذهان عمومی منتشر نکرده‌اند یا در اختیار متخصصان قرار نداده‌اند.

این مقام مسئول با اعلام این مطلب که براساس آنالیزهای صورت گرفته توسط متخصصان میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی بین 2 تا 10 درصد بوده است که 2 تا 10 برابر بنزن موجود در بنزین استاندارد یورو 4 است.

متصدی خاطرنشان ساخت: نگرانی اصلی سازمان حفاظت محیط زیست از میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی، رابطه مستقیم و قطعی آن با گسترش سرطان طبق آمار موسسه بین المللی سرطان‌شناسی وابسته به سازمان جهانی بهداشت است و از همین رو سازمان پیشنهاد توقف توزیع این بنزین در کشور را داد و آن را به جد پیگیری کرد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از افزایش سرطان در کشور، گفت: کافی است متخصصان بی طرف، حضوری در بیمارستان‌هایی که پذیرش بیماران سرطانی دارند، به ویژه بیمارستان‌های کودکان داشته باشند و آمار افزایش سرطان در کشور را با روند افزایش توزیع بنزین پتروشیمی با افزایش بنزن موجود در آن و سایر آلاینده‌های زیست محیطی در کشور مقایسه کنند. به طور مثال در یک بیمارستان که بیماران سرطانی را پذیرش می کند، بعد از افزایش بنزین پتروشیمی بیشتر از 25 درصد افزایش مراجعات بیماران سرطانی داشته است.

*ترکیبات بنزن و آروماتیک با اکتان حتی بیشتر از 100 اگرچه خوب می‌سوزند اما بنزین نیستند

وی با ابراز تأسف از مواضع افرادی که تلاش‌های صورت گرفته در جهت کاهش آلودگی هوا و توزیع سوخت استاندارد در کشور و حذف ترکیبات خطرناک برای سلامتی انسان‌ها را مورد نکوهش قرار می‌دهند، تاکید کرد: قرار نیست هر ماده ای که خوب می‌سوزد به بنزین کشور اضافه شود. زیرا همه می‌دانند که ترکیبات بنزن و آروماتیک حتی با اکتان بیشتر از 100 اگرچه خوب می سوزند اما بنزین نیستند.

این مقام مسئول با طرح این سوال که اگر دانش تولید بنزین پتروشیمی بی‌خطر و علمی وجود دارد، چرا به سایر کشورهای دنیا اعلام نمی‌شود تا آن‌ها نیز هزینه‌های تولید بنزین خود را کاهش دهند؟

وی با اشاره به هزینه‌هایی که مردم باید در بخش سلامت بابت توزیع بنزین پتروشیمی پرداخت کنند، یادآور شد: این موضوع حتی به لحاظ جنبه اقتصادی نیز به صرفه نیست.

*توزیع بنزین پتروشیمی مخالف دغدغه رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و سلامت مردم است

متصدی با طرح پرسشی دیگر از موافقان توزیع بنزین پتروشیمی در کشور پرسید: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که دغدغه اصلی ایشان اقتصاد مقاومتی و سلامت و حفظ جان انسان هاست، آیا بنزین پتروشیمی توانایی کمک به چرخه اقتصاد کشور را دارد؟

وی ادامه داد: در جایی که حلال های پتروشیمی به لحاظ اقتصادی منافع بسیاری برای کشور دارد و محصولات پتروشیمی گرانتر از محصولات پالایشگاهی هستند و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و دستورات مقام معظم رهبری، ما باید به سمتی حرکت کنیم که منافع اقتصادی کشور را افزایش دهیم نه اینکه ماده‌ای که می‌تواند منفعت اقتصادی برای کشور داشته باشد را وارد چرخه سوخت کشور کرده و بسوزانیم که نه تنها منفعت اقتصادی ندارد، هزینه‌های غیر مستقیمی همچون هزینه بیماری و سلامت را نیز به کشور تحمیل می‌کند.

*تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف بنزین پتروشیمی در راستای فرمایشات رهبری است

این مقام مسئول تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف این محلول را اقدامی در راستای فرمایشات رهبری، وظایف سازمانی و حفظ منافع کشور دانست و افزود: سازمان به جد پیگیر نظارت بر کلیه محصولات سوختی توزیعی در کشور است و با کنترل و پایش دقیق محصولات صنعت نفت، پتروشیمی، خودرو و سایر موارد مرتبط، اطلاعات را در اختیار تصمیم‌گیران و تصمیم سازان کشور قرار خواهد داد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر همین اساس و پس از اعلام وزارت نفت برای توزیع بنزین استاندارد، از 12 پمپ بنزین با توزیع مکانی مختلف در شهر تهران، نمونه برداری و آنالیز صورت گرفت و نتایج آنالیز که به صورت مستند در سازمان موجود است و در اختیار متقاضیان قرار داده خواهد شد، نشان داد، میزان بنزن و آروماتیک موجود در بنزین یورو 4 و توزیعی در تهران پائین تر از حد استاندارد یورو 4 است.

متصدی همچنین با اشاره به برنامه ابلاغی دولت در تاریخ 10/2/1393 مبنی بر اعلام وظایف دستگاه‌ها برای مقابله با آلودگی هوا، تصریح کرد: بر این اساس تجزیه و تحلیل (آنالیز) مستمر سوخت مصرفی کشور در بازه‌های زمانی سه ماهه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و نخستین نتایج مطابقت سوخت توزیعی با سوخت استاندارد یورو 4 در تاریخ 10 مردادماه امسال اعلام خواهد شد.

*تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای توقف چرخه آلودگی، سرطان، بیماری و مرگ زودرس در کشور

وی تأکید کرد: سازمان با اعتقاد راسخ به حذف عوامل زیان رسان به سلامت مردم، تلاش می‌کند تا چرخه آلودگی، سرطان، بیماری و مرگ زودرس در کشور را متوقف کند و در همین راستا هر ماده مخرب سلامت انسان از مواد منتشره از اگزوز خودرو تا ترکیبات سرطان زای موجود در بنزین باید حذف شود.

متصدی ادامه داد: در همین رابطه سازمان، خود را موظف به پایش آلاینده‌ها، سوخت، اطلاع رسانی صحیح و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌داند و برای تحقق این امر به همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و مشارکت مردمی برای محیط زیست مطلوب و پایدار برای مردم شریف ایران دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ، حفاظت ، چرخه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.