سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان/

ارزش تنوع زیستی مراتع، 200 برابر ارزش غذایی علوفه آن است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: کوچ زودهنگام عشایر باعث خارج شدن مراتع از ارزش زیست محیطی می‎شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان؛ مهرداد بهاروندی افزود: منابع ملی هر کشور سرمایه‎ای است که به نسل حاضر و آیندگان تعلق دارد.

وی اظهار کرد: رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه خصوصاً بخش کشاورزی به منابع ملی تجدید شونده مانند جنگل‎ها و مراتع، آب، خاک و زمین متکی است.

بهاروند تصریح کرد: مراتع علاوه بر ارزشی که در تولید و تأمین علوفه و بخشی از پروتئین کشور دارند، دارای ارزش زیست محیطی بالایی از قبیل حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری، تولید گیاهان دارویی، تعدیل آب و هوا، کنترل آب‎های سطحی و تغذیه منابع زیرزمینی، تولید اکسیژن و جذب co2نیز هستند و به عبارت دیگر ارزش تنوع زیستی آنها 200 برابر ارزش غذایی علوفه آن است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اضافه کرد: لازم است شرایطی به وجود آید تا در فصل رویش گیاهان مرتعی امکان رشد گیاه و گلدهی فراهم وسپس مورد چرای دام مطابق فصل چرا واقع شود.

این مقام مسئول گفت: به لحاظ موقعیت استان در بین استان‎های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، کردستان و اینکه جزء مرتع میان‎بند است، علاوه بر دام مازاد استان نسبت به مرتع، عشایر کوچ‎روی استان‎های همجوار نیززود هنگام از قشلاق حرکت کرده و مراتع قبل از رشد گیاهان و گلدهی متأسفانه مورد چرا قرار می‎گیرند و از جهت علوفه و ارزش زیست محیطی از حیث انتفاع خارج می‏شوند.

انتهای پیام/س
برچسب ها: ارزش ، تنوع ، زیستی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.