سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سرای «کتاب و رسانه»؛

سؤالات ناشران در خصوص شابک پاسخ داده شد

نشست پاسخگویی به سؤالات ناشران در خصوص شابک در سرای «کتاب و رسانه» برگزار شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «شابک و تحولات اخیر نشر» با حضور «روح‌الله سلطانی» مدیر اداره شابک و جمعی از ناشران در سرای «کتاب و رسانه» سالن بین‌الملل، با هدف بررسی چگونگی دریافت شابک و پاسخگویی به اشتباهات و سؤالات رایج ناشران در استفاده از شابک برگزار شد.
 
سلطانی در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «شابک» را معادل واژه «تک‌نگاشت» در نظام کتاب دانست که دسترسی به کتاب را برای عموم تسهیل می‌کند.
 
وی افزود: کتاب چاپی و جزوات، انتشارات بریل، نقشه‌ها، فیلم‌ها، ویدئوها، کتاب‌های الکترونیک و کتاب‌های گویا همگی مشمول دریافت شابک هستند.
 
مدیر شابک در ادامه گفت: در سال 85، اساس شابک دچار تغییر شده و از 10 به 13 رقم تبدیل شد. این 13 رقم که به دنبال کلمه ISBN می‌آید، به 5 قسمت تقسیم می‌شود که با 4 خط تیره از هم جدا می‌شوند. این 5 رقم شامل پیش‌شماره EAN، شناسه گروهی کشور، منطقه یا زبان، شناسه ناشر، شناسه عنوان و رقم کنترل است.
 
وی افزود: بعد از این تغییر، همه ناشران ملزم بودند که شابک همه کتاب‌ها را به‌روز کنند. همچنین، درج شابک در داخل جلد و پشت کتاب با رعایت خط تیره و درج دقیق ارقام ضروری شد.
 
در ادامه، سلطانی با معرفی سایت www.isbn.ir از امکان دریافت شابک برای متقاضیان در سراسر کشور در این سایت اشاره کرد و گفت: اکنون در طول 24 تا 48 ساعت، شابک ناشران و مؤلفان آماده می‌شود.
 
به گفته وی، اگر ناشر، یک کتاب را با فرمت‌های مختلف منتشر کند، باید برای هرکدام به صورت مجزا شابک بگیرد.
 
در ادامه این نشست، سلطانی به پاسخگویی به سؤالات و مشکلات ناشران و واسطه‌ها در خصوص نحوه اختصاص شابک به کتاب‌های مختلف، پرداخت.
 
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.