سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری هیئت رسیدگی به تخلف ناشران بیان شد

دو مورد تخلف شدید در بخش بین‌الملل و 20مورد تخلف در بخش داخلی

دو مورد تخلف شدید در بخش بین‌الملل با گواهی یک کلاهبرداری بزرگ در سطح بین‌الملل نتیجه‌ی فعالیت 6 روزه‌ی هیئت نظارت بر تخلفات ناشران در بیست‌ هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، حاضر در محل برگزاری نشست خبری "همایون امیرزاده" رییس رسیدگی به تخلفات ناشران که امروز در بیست‌ هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، "همایون امیرزاده" با اشاره به اینکه امسال با یک نگاه تقویت ابعاد نظارتی به منظور حفظ منافع مشترک مصرف‌کنندگان و ناشران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به برگزاری جلسات هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران پرداختند. گفت: در این کار جدیت و قاطعیت همراه با رعایت اصول مبین را در صدر فعالیت خود قرار داده‌ایم.  

به گفته‌ی رییس رسیدگی به تخلفات ناشران ورود به بخش بین‌الملل برای هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران برای اولین بار نتیجه‌ی مطالبه‌ی جدی رییس بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب بوده و بنابراین باید گفت رخداد عظیم فرهنگی اقتضا می‌کند که در همه‌ی ابعاد داخلی و بین‌المللی با هدف تقویت ابعاد نظارتی وارد شود. وی اظهار داشت عمده‌ی تخلفات صورت پذیرفته ناظر بر بحث‌های نمایشگاه و ضرورت سالم‌سازی شکل و فرم کتاب توسط ناشران براساس چگونگی رسیدگی در بخش داخلی و حضور توزیع‌کنندگان کشورهای مختلف در بخش بین‌الملل بوده‌است.

رییس رسیدگی به تخلفات ناشران در بیست‌ هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: اطمینان به ناشران حرفه‌ای و مردم داده می‌شود که هیچ بخشی از نمایشگاه از بازدیدهای دقیق، مستمر و دید بازرسان دور نمانده‌است.  

وی در ادامه در قالب یک تذکر جدی به ناشران متخلف گفت: هیچ متخلفی در نمایشگاه حاشیه‌ی امن نخواهد داشت.  

به گفته‌ی "امیرزاده" تا به امروز 22رأی در هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در مورد بخش بین‌الملل صادر شده که از میان آن‌ها 15 رأی برای اجرا ابلاغ و سایرشان تا عصر امروز اجرایی خواهند شد.

رییس رسیدگی به تخلفات ناشران ادامه داد: 2 رأی ابلاغ  شده در بخش بین‌الملل مرتبط با 2 شرکت نمایندگی از ناشر دیگر بوده که براساس آن یکی از این شرکت‌ها از ادامه‌ی حضور در نمایشگاه محروم شده و براساس همین رأی حضور آن در کلیه‌ی نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران در سال‌های آینده امکان‌پذیر نخواهد بود.

همچنین در ادامه همین رأی عندالزوم برای تصمیم‌گیری نهایی به دفتر مالکیت معنوی وزارت ارشاد ارسال خواهد شد.  

وی در ادامه گفت: تخلف شرکت مذکور از طرف دو نفر از اعضای ناشران بین‌الملل تأیید شده‌است.  

براساس گفته‌های رییس رسیدگی به تخلفات ناشران در بیست‌ هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت مذکور برخلاف ضوابط اعلامی جهت حضور در نمایشگاه نسبت به عرضه‌ی کتب غیراصلی و کتاب‌های غیرواقعی اقدام نموده‌است. آن شرکت در اقدامی ناپسند اقدام به فروش کتاب‌هایی کرده که وجود خارجی ندارند و عنوان را پیش‌فروش کرده در صورتی که این عناوین در فهرست ناشر اصلی وجود خارجی ندارند و بررسی‌های تخصصی و کارشناسی نشان می‌دهد که شابک‌ها قلابی بوده‌است.

"امیرزاده" اظهار داشت: مراتب تخلف شرکت مذکور از طرف انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل به مراکز دانشگاهی اعلام می‌شود تا هشداری باشد در مقابل خدمات ادعایی این شرکت که تا به امروز انجام شده‌است.

به گفته‌ی رییس رسیدگی به تخلفات ناشران د ر بیست‌ هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چنانچه شاکیانی در زمینه‌ی خدمات شرکت مذکور، شکایتی از آن شرکت داشته‌ باشند، می‌توانند به انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل مراجعه کنند.  

"امیرزاده" ادامه داد: مورد دیگر تخلفی در بخش بین‌الملل به نمایندگی شرکت چند ملیتی "الزویر" مرتبط می‌شود که با عرضه و فروش کتاب‌های تکثیر‌شده‌ی غیرمجاز یعنی "ابست" صورت‌حساب صادر کرده و تحویل کتاب‌ها را به روزهای بعد از اتمام نمایشگاه موکول می‌کند.

به گفته‌ی "امیرزاده" در ماده‌ی 7 آیین‌نامه‌ی موزّعان ایرانی در بخش بین‌الملل آمده که عرضه‌ی هرگونه کتاب "ابست" شده و کتاب‌های الکترونیکی بدون رایت ناشران اصلی در بخش بین‌المللی به صورت حضوری و غیر حضوری ممنوع است.

براساس رأی صادره ضمن تعطیلی غرفه تا پایان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت مذکور به محرومیت از نمایشگاه سال آینده محکوم می‌شود و مراتب تخلف از طریق انجمن بین‌المللی به ناشر اصلی اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: غیر از پرونده‌های صدور رأی شده در بخش بین‌الملل 7 پرونده‌ی دیگر مراحل تحقیق خود را می‌گذرانند و اعتقاد ما این است که برخی اقدامات توهین به فهم و شعور مخاطب بوده پذیرفته‌ نیست که با اقدامات نامناسب حق مردم نادیده گرفته شود. اقدام خوب و هماهنگی در کار ناظران و بازرسان در بخش محتوا،‌شکل و فرم نتایج خوبی خواهد داشت.

به گفته‌ی "امیر زاده" در بخش داخلی نیز تا به امروز 20 مورد تخلف اعلام شده‌است که در آن‌ها ناظر بر ارائه‌ی کتب سایر ناشران و ارائه‌ی کتب غیرمجاز که بدون اعلام وصول از وزارت ارشاد چاپ و منتشر شده‌بودند، بودیم و رأی آن‌ها محرومیت از حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی سال 93 و نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال آینده است. ناشرانی که به این دلیل محکوم شده‌اند 13 مورد بوده‌اند.

"امیر زاده" خاطرنشان کرد: 7 مورد دیگر از تخلفات به ثبت رسیده در بخش داخلی محکوم به توبیخ و جمع‌آوری 12 عنوان کتاب از سطح نمایشگاه شده‌اند.

گفتنی است که اکثر کتاب‌های جمع شده از سطح نمایشگاه غیرمجاز بوده‌اند و برخی از آن‌ها هم اعلام وصول نداشته‌اند. این کتاب‌ها از بخش ناشران عمومی شرکت داده شده در بخش داخلی جمع‌آوری شده‌اند.

بنابر گفته‌های "امیرزاده" برخی از حوزه‌هایی که به مدت یک روز تعطیل شده‌بودند پس از اصلاح رویه به کار خود ادامه دادند.


خبر تکمیل می‌شود/

انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.