به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ امیرمحمدرضایی به راهکارهای تجاریسازی صنعت گیم اشاره کرد و افزود: بازی های آنلاین در بین دیگر بازی های رایانه ای در ایران توانسته راه خود را پیدا کند.
وی ادامه داد: در زمینه بازی های کوچک به نظر میرسد در سال های اخیر مخاطبان و توزیع کنندگان صنعت گیم با توجه به جمع آوری بازیها از سطح بازار و آسان شدن دانلود گیم و همچنین داغ شدن بازی های موبایل و تبلت، دیگر تمایل به خرید فیزیکی دیسک بازی ندارند و همین امر سبب شده تا بازار کم کم جای خود را به بازیهای قابل دانلود بدهد.
تولید کننده بازی رایانه ای جزیره ابوموسی با یادآوری اینکه بیشتر فعالان و تصمیم گیران گیم از سال های پیش شاهد تغییر نیاز مخاطبان بودند، گفت: با این وجود همچنان جایگزین مناسبی برای مشتریان و طرفداران بازی های ایرانی ارایه نشده است.
رضایی ادامه داد: برخی کمبودها و تنگناهای مالی در حوزه گیم سبب شده تابسترهای تجاری از جمله Appstore, Google-Play و Steam برای جذب گیمرهای ایرانی تلاش کنند. وی یادآورشد که حضور موفق در بازارها به عنوان هدف اغلب بازی سازهای ایرانی مطرح بوده به نحوی که اکنون برطرف کردن خلا کمبود بازار داخلی سخت و دیرتر انجام میشود.
تولید کننده بازی جزیره ابوموسی به خروج نیروی انسانی از چرخه اقتصادی اشاره کرد و گفت: بازی ساز داخلی با مشکلات فراوان در زمینه عرضه محصول به بازار داخلی و حتی خارجی رو به رو است و زمانی که محصول تولید شده با موفقیت به بازار خارجی ارایه می کند دیگر تمایلی به بازگشت و روبه رو شدن با مشکلات از قبیل کار با بازاریابی، تبلیغات، توزیع و واسطه ها در بازار داخلی را ندارد.
رضایی با بیان اینکه کار و تولید در بازار خارجی دردسرهای خود را دارد، گفت: با این وجود بازی سازهای کوچک همیشه با واسطههای عبور ارز طرف هستند که گاه خود را بعنوان ناشر کار مطرح میکنند اما با این حال حتی در صورت ساخت بازیهای متوسط و ضعیف هم بازگشت مالی آنقدر هست که بازیساز جوان را به خود جذب کند.
به عقیده این تولید کننده بازی رایانه ای، ساخت بازی های بزرگ نیاز به کسب تجربه در این حوزه دارد و سرمایه گذارها و تصمیم گیران گیم در ایران هنوز به اعتماد لازم در زمینه تولیدبازی بزرگ ایرانی نرسیدهاند. بنابراین ساخت بازیهای بزرگ زمان بسیار زیادی برای متقاعد کردن سرمایه گذار و رفع نگرانیهای ناشی از نبود اعتماد به بازی ساز تلف میشود.
رضایی ادامه داد: به همین خاطر، سرمایهگذار سعی میکند با اعمال نظر در تولید، از سرمایه کار حفاظت کند اما این خود بزرگترین مانع در کار ساخت بازی است.
به عقیده وی، زمانی که اعتماد در تولید پروژه وجود داشته باشد، خروجی نهایی موفقتر خواهد بود. اما زمانی که اعتماد وجود نداشته باشد روند تولید در چرخه کسب اعتماد معطل می شود.
تولیدکننده بازی رایانه ای جزیره ابوموسی همچنین بازاریابی، تبلیغات و توزیع مناسب را از ارکان موثر دررونق بازار گیم ایرانی دانست.
منبع: بنیاد ملی بازیهای رایانهای
• همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید