سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

به دست متخصصان شرکت آب و فاضلاب خراسان رضو ی اجرا شد: ساخت و طراحی دستگا ه شناسایی و کنترل پدیده کاویتاسیون در پمپ ها ی گریز از مرکز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی اگفت: متخصصان این شرکت موفق به طراحی و ساخت دستگاه شناسائی و کنترل پدیده (کاویتاسیون) در پمپ های گریز از مرکز شدند.

محمد دانشگر در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگران مشهد، یکی از مشکلات عمده در استفاده از سیستم های پمپاژ آب را بروز پدیده حفره زایی یا کاویتاسیون دانست و افزود: كاويتاسيون در پمپ ها اثرات بسيار نا مطلوبي دارد كه از آن جمله مي توان به ايجاد صداي غير طبيعي، ايجاد لرزش در پمپ، كاهش راندمان پمپ، نوساني شدن دبي خروجي، افت فشار در پمپ، صدمات مكانيكي و خوردگي سايشي بر روي سطوح و قطعات داخلي پمپ، اشاره كرد.

مدیرعامل آبفار خراسان رضوی گفت: عملكرد پمپ هاي گریز از مرکز در حالت بحراني (شرایط کاویتاسیون) مي تواند موجب اختلال سيستم هاي مربوطه از جمله در نيروگاههاي حرارتي و صنايع پتروشيمي و سیستم های آبرسانی شهری و روستایی و کشاورزی شود.

دانشگر تصریح کرد: بروز پدیده کاویتاسیون و مشکلات ناشی از آن، کارشناسان و محققان را بر آن داشت که سیستم کنترلی هوشمندی به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به پمپ ها در صنایع مختلف، طراحی کنند.

به گفته او درباره پدیده کاویتاسیون و منشاء به وجود آمدن آن مطالعات بسیار زیادی در دنیا صورت گرفته است. اما در مورد کنترل پدیده کاویتاسیون با استفاده از سامانه هوشمند در سطح ملی، گزارشی ارائه نشده است و در سطح بین الملل نیز تنها 2 کارخانه طراحی سیستم های هوشمند پمپ در کشور آمریکا، کنترل این پدیده را در بخشی از سامانه خود قرار داده اند.

رئیس هیئت مدیره آبفار خراسان رضوی استفاده از دستگاه شناسائی و کنترل پدیده (کاویتاسیون) در پمپ های گریز را موجب کاهش هزینه های تولید دانست و گفت: داشتن قابلیت اطمینان بالا، استفاده از سنسور های معمولی و کم هزینه، طراحی الگوریتم ساده ، سازگاری با انواع مختلف پمپ های گریز از مرکز، عدم وابستگی به منحنی عملکرد پمپ و عدم وابستگی به شرایط مکانی نصب پمپ از مزیت های سیستم این دستگاه است که به دست متخصصان شرکت آبفای روستایی خراسان رضوی طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام//

برچسب ها: دستگاه ، کنترل ، پمپ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.