سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده شورای عالی نظام پزشکی:

"ماما‌ها" خواهان اجرای قانون سختی کار هستند

زنده زبان با بیان اینکه مشاغلی همچون پرستاری، بهیاری و تکنسین اتاق عمل بعد از ۲۰ سال مشمول قانون سختی کار قرار می‌گیرند، گفت: در این قانون جایگاه ماما‌ها خالی است و ماما‌ها با توجه به شرایط سختی کاریشان مشمول این قانون قرار نگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، زنده زبان نماینده شورای عالی نظام پزشکی امروز ۱۵ اردیبهشت در مراسم روز جهانی ماما گفت: جمعیت مامایی کشور بیش از ۵ هزار عضو دارد که می‌توان با برنامه ریزی مناسب و سیاست‌های صحیح از پتانسیل این افراد به نحو احسن استفاده کرد. 

وی با بیان اینکه مشکلات ماما‌ها بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است، افزود: مسئولین هم به این مشکلات اذعان دارند و متفق‌القول هستند که جامعه مامایی مورد ظلم قرار گرفته‌اند. 

وی ادامه داد: باید توجه داشت که در کشورهای پیشرفته که آمار سزارین پایین است ماما‌ها را به عنوان اولین خط درمان به کار می‌گیرند اما در سالهای اخیر نقش ماما در کشور ما کمرنگ شده است اما خوشبختانه در چند ماه گذشته با وجود دکتر هاشمی به عنوان وزیر بهداشت اقدامات خوبی در جهت افزایش زایمان طبیعی صورت گرفته که باعث پر رنگ شدن نقش ماما‌ها در کشور شده است. 

وی عنوان کرد: حیطه مامایی گسترده است و زنان ما نیاز زیادی به خدمات مامایی دارند و در حال حاضر زنان ما از آموزش لازم در دوران بارداری و از نبود خدمات کاهش درد در زایمان طبیعی در رنج هستند، همچنین زنان ما از نبود مشاوره‌های قبل از ازدواج در خلأ هستند و این می‌طلبد که با کمک گرفتن از ماما‌ها بتوانیم این خلأها را پر کنیم. 

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات ماما‌ها عدم اجرای قانون سختی کار است، تصریح کرد: در حالی که مسئولین در این مورد اذعان دارند اما قدمی در این زمینه برداشته نشده است، در ماه‌های پایانی سال گذشته دستورالعملی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد مبنی بر اینکه پرسنلی که بالای ۲۰ سال سابقه دارند از قبیل بهیار، کمک بهیار، تکنسین اتاق عمل و پرستار مشمول قانون سختی کار قرار گیرند و زود‌تر از موعد بازنشسته شوند اما در این دستورالعمل اشاره‌ای به جامعه مامایی نشده است در حالیکه اگر ماما‌ها هم مشمول این قانون شوند، همکاران ما که در این حیطه مشغول فعالیت هستند از حوزه کاری خارج می‌شوند و نیروهای جوان جایگزین آنها می‌شوند. 

وی خاطر نشان کرد: اگر این استاندارد که به ازای هر هزار زایمان ۳۰ ماما در نظر گرفته شود مشکلات بیکاری ماما حل خواهد شد. 

وی در پایان با اشاره به اینکه عدم قرارداد سازمان‌های بیمه گر با ماما‌ها از مشکلات دیگر حوزه مامایی است تاکید کرد: طرح تفکیک دانشکده پرستاری و مامایی از درخواست‌های حوزه مامایی است با توجه به اینکه زیر ساخت‌های این طرح آماده است، پیشنهاد ما این است که این طرح به صورت پایلوت در دانشگاه‌ها اجرا شود تا اگر موفقیت آمیز بود آنرا در کل کشور گسترش دهیم. 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.