سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از آغاز اولین نمایشگاه مطبوعات ایران تا تصرف قلعه‌ی اَلَموت توسط "حسن صباح"

آغاز سلطنت سومین شاه قاجار، آغاز اولین نمایشگاه مطبوعات ایران، زادروز دکتر ذبیح الله صفا، تصرف قلعه‌ی اَلَموت توسط "حسن صباح" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 16 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 6 رجب 1435 هجری و 6 می 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

آغاز سلطنت "محمدمیرزا" سومین شاه قاجار (1250 ق)
وقتی که فتحعلی شاه قاجار در اصفهان درگذشت، محمد میرزا نوه‌ی او و فرزند عباس میرزای ولیعهد، فرمانروای آذربایجان بود. او می‌دانست که به زودی با مخالفت عموهای فراوانِ خود مواجه خواهد شد. بنابراین به دستیاری پیشکارِ باتدبیر و فاضل خود، میرزاابوالقاسم فراهانی ملقب به قائم مقام به تخت پادشاهی نشست و در تبریز تاج‌گذاری نمود.

دوران سلطنت محمدشاه مقارن با آشکار شدن نتایج شوم عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای و عوارض جنگ‌های ایران و روس بود. در همین دوره، رقابت‌های گسترده‌ی دول استعماری برای نفوذ در ایران گسترش یافت. از جمله اقدامات این شاه قاجار، لشکرکشی به هرات بود که بدون نتیجه پایان یافت. هم‌چنین محمدشاه پس از مدتی دستور قتل قائم مقام فراهانی، صدراعظم دانشمند و با کفایت را صادر کرد.

آغاز نخست وزیری "علی امینی" مهره سرسپرده طاغوت (1340 ش)

به دنبال استعفای دولت جعفر شریف امامی، با مقدماتی که از قبل تدارک دیده شده بود، شاه فرمان نخست‌وزیری را با اختیارات کامل به نام دکتر علی امینی صادر کرد و او با پشتیبانی و حمایت آمریکا، زمام امور را در دست گرفت. مقدمات نخست‌وزیری علی امینی از بعد از کودتای 1332 فراهم شد. او با سمت وزیر دارایی در کابینه سپهبد زاهدی، رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات نفت بود. از این لحاظ علی امینی نزد خارجیان و به ویژه آمریکاییان، مقام و موقعیت ویژه‌ای پیدا کرد. او بعدها سفیر ایران در آمریکا شد. وی با جلب حمایت دموکرات‌های آمریکا و پس از پیروزی آنان در انتخابات، توانست علی‌رغم میل شاه به نخست‌وزیری دست یابد. در واقع او برگزیده حزب دموکرات آمریکا بود و شرط اصلی قبول این سمت از جانب او مبتنی بر این اصل بود که شاه چون طبق قانون اساسی از مسؤولیت مُبرا است و فقط حق سلطنت دارد، بنابراین باید در امور کشور دخالت نکند. امینی سپس از شاه انحلال مجلس شورای ملی و سنا را درخواست نمود و شاه در نوزدهم اردیبهشت به این خواسته او تن داد. دوران نخست وزیری امینی سرانجام پس از چهارده ماه در 27 تیرماه 1341 به پایان رسید.

آغاز اولین نمایشگاه مطبوعات ایران (1371 ش)
اولین نمایشگاه مطبوعات در اردیبهشت 1371 و همزمان و پیوسته با «چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» برگزار شد.

رحلت عالم و فقیه بزرگ، آیت اللَّه "روح اللَّه کمالوند خرم آبادی" (1343 ش)
آیت‌اللَّه روح اللَّه کمالوند خرم‌آبادی در سال 1280 ش در خرم آباد به دنیا آمد. آیت‌اللَّه کمالوند در سال 1330 ش، در 50 سالگی به خواهش مردم خرم آباد و به امر آیت‌اللَّه‌بروجردی، جهت احیای حوزه علمیه خرم آباد و ارشاد و تبلیغ، راهی این شهر گردید و تا پایان عمر خود در آن شهر ساکن شد. آیت‌اللَّه کمالوند در میان مردم خرم آباد دارای محبوبیتی خاص بود و از نفوذ سیاسی - اجتماعی یک مرجع بهره می‌برد که این محبوبیت در سایه اخلاق و پرهیزگاری ایشان شکل گرفته بود. وی در کنار تدریس، از مبارزات سیاسی نیز غافل نبود و در مواقع لزوم از قبیل طرح سربازگیری طلاب، رفراندوم شاه و ملت و... به دستگاه جور تذکر می‌داد. سرانجام این عالم وارسته پس از عمری مجاهدت و خدمت در شانزدهم اردیبهشت 1343 ش برابر با 23 ذی حجه 1382 ق در 63 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در مسجد بالا سر حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

زادروز دکتر ذبیح الله صفا، محقق و مترجم و ادیب نامی معاصر (1290 ش)
دکتر ذبیح الله صفا شهمیرزادی در تاریخ شانزدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۲۹۰ هجری شمسی در شهمیرزاد سمنان به‌دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان‌جا و بابل پشت سر گذاشت. سپس به تهران آمد و تحصیلات خود را تا درجه دکترای ادبیات ادامه داد و به استادی دانشگاه نائل گردید. دکتر صفا در طول عمر فرهنگی خود سمت‌ها و پست‌های حساسی تصدی کرد. برخی از آن سمت‌ها از این قرارند: دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، عضو هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس‌های عمومی سازمان یونسکو، عضو هیئت مدیره شرکت مؤلفان و مترجمان ایران و نیز عضو پیوسته فرهنگستان ایران. دکتر صفا از جمله استادانی است که تحقیقات سودمندی در زمینه‌های تاریخ و فرهنگ و ادبیات فارسی انجام داده که «تاریخ ادبیات ایران» (در ۵ جلد)، «تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی»، «حماسه‌سرایی در ایران»، «گنج سخن» (در ۳ جلد) و «مذاهب تشیع در ایران» از آن جمله‌اند. این ادیب برجسته، سال ۱۳۵۴ش در شهر لوبک آلمان ساکن شد و به تحقیق و نگارش خود ادامه داد. دکتر ذبیح‌الله صفا شهمیرزادی، سرانجام در نهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۸ش در سن هشتاد و هشت سالگی در لوبک آلمان درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

تشکیل اولیه جلسه سازمان ایکائو وابسته به سازمان ملل متحد (1947 م)
سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری موسوم به ایکائو به عنوان یکی از مؤسسات تخصصی سازمان ملل، با 26 عضو آغاز به کار نمود. هدف‌ها و مقاصد عمده آن که در منشور آن ذکر شده‌اند عبارت است از: توسعه مطمئن و منظم هواپیمایی کشوری بین المللی در سراسر جهان، تشویق صنایع هواپیما سازی جهت مصارف صلح‌آمیز، توسعه خطوط هوایی، فرودگاه‌ها و تسهیلات هوانوردی.

به طور کلی، ایکائو، در جهت کمک به توسعه کلیه جنبه‌های فنی هواپیمایی کشوری بین‌المللی فعالیت می‌نماید. در سال 1982 م تعداد 148 کشور در ایکائو عضویت داشته‌اند و مقر آن در مونترال (کانادا) است.

آیت الله خمینی طی یک مصاحبه با روزنامه لوموند در مورد وقایع ایران اعلام کرد که:... این شورشها مقدمه انفجار عظیمی است (1357 ش)
که نتایجش غیرقابل محاسبه است. هدف از تظاهراتی که پلیس در مقابله - با شرکت افراد مزدور ترتیب داده است و هدف از کشتارهائی که در هر شهر و روستا پیش می آید این است که مانع از سرنگون شدن شاه گردد، - کمال مطلوب به ایجاد یک دولت و حکومت اسلامی است. مع ذلک نخستین اشتغال خاطر سرنگون کردن این رژیم خودسر و خودکامه است

شهادت "امام موسی کاظم"(ع) بنا به روایتی (183 ق)

درگذشت "ابن حریری" ادیب و نویسنده‌ی ایرانی (516 ق)
ابومحمد قاسم بن علی بصری معروف به ابن حریری، ادیب و نویسنده‌ی ایرانی و صاحب کتابی به نام مقامات است که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. ابن حریری در این کتاب، رموز و لطایف زبان عربی را در قالب حکایت‌های پندآموز و ساده بیان کرده است. از این رو از دیرباز تاکنون ادیبان و ادب‌آموزان برای آشنایی با ادبیات عرب از این کتاب استفاده کرده‌اند.

تصرف قلعه‌ی اَلَموت توسط "حسن صباح"(483 ق)
حسن صباح از اواخر سال 473 ق به دعوت مردم ایران به مذهب اسماعیلی پرداخت. حسن صبّاح در رجب 483 ق بر قلعه‌ی الموت در قزوین استیلا یافت و آن جا را مرکز دعوت و تربیت سرّی خود قرار داد. پس ازتصرف اَلَموت، حَسن، دایره‌ی دعوت خود را توسعه داد. هرچند حسن، تا آن هنگام، بسیاری از مردم را درنواحی مختلف به مذهب خویش درآورده بود، ولی اهمیّت واقعی کار او در حقیقت پس از تصرّف قلعه‌ی اَلَموت آغاز شد. پس از مدتی، کار حسن صباح چنان بالا گرفت که سپاهیان سلجوقی از رویارویی با او و قلعه‌ی مستحکم اَلَموت، ناکام باز می‌گشتند. او یارانی در این منطقه و مناطق گوناگون شمال و شرق کشور فرستاد و پناهگاه‌هایی بسیار در دست گرفت. حسن صباح یاران فداکاری را تربیت کرد که مردم از کار آن‌ها در وحشت و دِهشت می‌افتادند و هرکار پرخطری به دست ایشان انجام می‌شد. از جمله کارهای این فدائیان، قتل مخالفان این فرقه بود که قتل نظام المُلک، وزیر کهنه‌کار سلجوقی و دو پسر او و بسیاری از دیگر افراد می‌باشد. سلطان سنجر سلجوقی نیز بر اثر تهدیدی که از جانب حَسن دیده بود، از تعقیب او باز ایستاد. گویند، حسن، یکی از فداییان را مامور کرد تا شب هنگام، کاردی نزدیک وی در زمین فرو کند. او سپس به شاه پیغام داد که "آن کس که کارد به زمینِ دُرشت فرو می‌کند، در سینه‌ی نرم سلطان هم توانَد نشانَد" سلطان ترسید و با صبّاحیان آشتی کرد و قدرت ایشان، بیش از قبل فزونی گرفت.

تولد "زیگموند فروید" روان‌پزشک و روان‌کاو برجسته اتریشی (1856 م)
زیگموند فروید، روان‌کاو معروف اتریشی در 6 مه 1856 م از پدر و مادری یهودی در چکسلواکی به دنیا آمد. در هفده سالگی در دانشکده پزشکی ثبت نام کرد. از 29 سالگی کار خود را به عنوان طبیب متخصص اعصاب آغاز کرد. از سال 1895 م تا پایان عمر، فروید، سخت به کار دانش نوین روان‌شناسی و روان‌کاوی مشغول بود. او نظریه‌ها و عقیده‌های خود را بر تجربه‌هایی که از درمان بیماران خویش به دست می‌آورد پایه گذاری نمود. شیوه او عبارت از کشاندن اندیشه از ضمیر ناخودآگاه به ضمیر آگاه است، به نام تحلیل روانی یا روان‌کاوی معروف شد. وقتی فروید برای اولین بار تئوری خود را مطرح نمود، دنیا با ضربه عظیمی مواجه شد و هنگامی که وی در سال 1896 م، منشأ اختلالات روانی را ناکامی‌های جنسی عنوان کرد، روان‌شناسان سراسر دنیا را به واکنش علیه خود واداشت.

 مسئله دیگری که مورد اعتراض قرار گرفت، دخالت فروید در امور شخصی بیمارانش بود. فروید منشأ اندیشه‌ها و رفتار انسان را ضمیر ناخودآگاه وی می‌داند و ریشه بسیاری از دردها و عقده‌ها را، در واپس زدگی‌های دوران کودکی می‌شمارد. در سال 1938 م که نهضت نازیسم از مرزهای آلمان تجاوز کرد و اتریش را فرا گرفت، فرویدِ یهودی، به همراه دخترش به انگلستان پناهنده شد. وی در آنجا به عضویت انجمن سلطنتی انتخاب گشت و سرانجام در 23 سپتامبر 1939 م در 83 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت. جسد فروید را بنا به وصیت خودش سوزاندند و تبدیل به خاکستر کردند. از زیگموند فروید آثار متعددی برجای مانده که آینده یک توهم، آشوب تمدن، روان‌شناسی توده و تعبیر رؤیا از آن جمله‌اند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.