سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ دو لغزشگاه بزرگ!

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 37 سوره نور
«رِجَالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجَرَةٌ وَلاَ بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَإِقَامِ الصَّلَوةِ وَ إِیتَآءِ الزَّکَوةِ یَخَافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالاَْبْصَرُ»
مردانی که هیچ تجارت و معامله ای آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زکات، سرگرم و مشغول نمی کند، از روزی که در آن، دلها و چشم ها دگرگون می شود بیمناکند.

* «تجارت» داد و ستد دایمی است که برای به دست آوردن سود انجام می گیرد، ولی «بیع» خرید و فروش مقطعی و دفعی برای رفع نیازهای روزمرّه زندگی است.(تفسیر المیزان)
* کلمه‌ی «رِجال» در این جا شامل همه‌ی بندگان خدا می شود، چه مرد و چه زن.
* در حدیث می خوانیم: مراد از کسانی که در این آیه از آنها یاد شده است، تجاری هستند که با شنیدن صدای اذان، تجارت را رها می کنند و به سوی نماز می روند. (تفسیر نورالثقلین)
* تجارت، تنها عاملی نیست که انسان را سرگرم می کند و از یاد خدا باز می دارد، عوامل دیگری نیز در قرآن کریم ذکر شده است، از جمله: تکاثر، آرزو، فرزند و دوست بد.

* کسانی که تجارت آنان را غافل نکند، مردان بزرگی هستند. (کلمه «رجالٌ» با تنوین آمده که علامت بزرگی و عظمت است)
* تلاش و اقتصاد منهای یاد خدا، پوچ و بی ارزش است. («لا تُلهیهم» به جای «لاتمنعهم» بیانگر آن است که اگر به تجارت سرگرم و از نماز غافل شدی کار تو لهو، پوچ و بی ارزش است.)
* تجارت و اقتصاد، لغزشگاه بزرگی است. (لا تُلهیهم تجارة)
* اگر ایمان و اراده‌ی قوی باشد، ابزار و وسائل اثری ندارند. (رجالٌ لا تُلهیهم)
* بازار اسلامی هنگام نماز، باید تعطیل شود. (رجالٌ لا تُلهیهم ...)
* از نظر اسلام، حتّی کارهای حلال و مباح نباید انسان را از یاد خدا غافل کند، چه رسد به کارهای مکروه و حرام. (لا تُلهیهم تجارة)
* ترک تجارت، ارزش نیست، بلکه تجارت همراه با یاد خدا و نماز و زکات ارزش است. (لا تُلهیهم تجارة ... عن ذکر اللّه و...)(مردان خدا برای زندگی مادّی خود تلاش می کنند، ولی از آخرت غافل نیستند.)

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.