سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جاده مرگ سومين پلنگ گلستانی را تلف کرد/محيط بانان به دنبال توله‌های شيرخوار

مدير روابط عمومي اداره کل محيط زيست استان گلستان گفت:از ابتداي سال تاکنون 3 قلاده پلنگ در اثر برخورد با خودرو در جاده آسيايی تلف شده‌اند.

احمد دباغيان در گفتگو با خبرنگار محيط زيست باشگاه خبرنگاران بااشاره به جزييات مرگ پلنگ در پارک ملي گلستان  گفت: این اتفاق ساعت 22:30 جمعه شب، 12 اردیبهشت در جاده آسیایی رو به روی راه رنگی منطقه "آدام چاغران" روی داده است.

وي ادامه داد: پس از  برخورد تريلي با پلنگ رادیاتور خودرو سوراخ شده و از حرکت بازمی‎ماند و در همين حين نيروهاي يگان حفاظت هم در محل حضور پيدا مي کنند ، اما متاسفانه بر اثر شدت برخورد  ماده پلنگ 5ساله تلف مي شود.
 
مدير روابط عمومي اداره کل محيط زيست استان گلستان سرعت مجاز درجاده آسيايي را 40 کيلومتر در ساعت عنوان کردو اظهار داشت :راننده با تخطي کردن از قانون  بيش تر از سرعت مجاز دراين جاده رانندگي مي کرده که باعث تلف شدن حيوان شده است .

احمد دباغيان ادامه داد: پس از انتقال لاشه به محيط زيست و کالبد شکافي مشخص شد پلنگ ماده شیرده بوده و توله هایش به تازگی و کمتر از 10 روز است که به دنیا آمده اند و با توجه به اين که در بيشتر موارد پلنگ ها دو قلو زا هستند احتمالا توله‌های خود را در جايی پنهان کرده براي يافتن غذا از آنان جدا شده است.
 
وي افزود: در حال حاضر 3 گروه از محيط بانان در منطقه در حال جستجو هستند تا شايد بتوانند توله ها را قبل از اينکه غذاي حيوانات بزرگتر شوند پيدا کنند که البته کار بسيار دشواري است زيرا پلنگ توله هايش را در جايي پنهان مي کند که کمترين آسيب به آنها وارد شود.
 
مدير روابط عمومي اداره کل محيط زيست استان گلستان  افزود: مدارک راننده ضبط شده است و پرونده وی از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است و راننده ملزم به پرداخت ضرر و زیان محیط زیست به مبلغ 50 میلیون ریال است.
 
احمد دباغيان در پايان خاطرنشان کرد: عبور جاده آسیایی از وسط پارک  ملی گلستان باعث شده که تعداد زیادی از گونه‌های جانوری ارزشمند از جمله پلنگ، خرس قهوه‌ای و مرال طی چند سال گذشته بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این جاده از بین بروند و طبق آخرين آمار از ابتداي سال تا کنون لاشه  خورده شده 2 پلنگ ديگر در حاشيه جاده پيدا شده که به طور قطع پس از برخورد با خودرو خوراک حيوانات ديگر شده اند.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: پلنگ ، گلستان ، ایرانی ، قلاده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
مانی
۰۹:۱۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
بایداجازه ترددکامیون واتوبوس داده نشه،جاده روبحالت قبل برگردونن وسرعت پایین اجباری شه باجرایم سنگین.
ali
۱۵:۴۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
چرا بایدوسط پارک ملي جاااااده بسازن؟با اینکه سالانه چندین حیوان با ارزش در معرض انقراض در این جاده زیر لاستیک ندانم کاری ما تلف میشن پس چرا کسی این جاده رو تعطیل نمیکنه؟حتما میترسن پول بیت المال که تو ساخت این جاده هزینه شده حروم بشه!!!حیوونای زبون بسته هم که نه سرمایه ملی اند نه در معرض انقراض..
احسان
۱۴:۲۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
خدا باعث و بانیشو لعنت کنه.ارزش اون پلنگ از ما ادما کمتر نیست
محمد طه
۱۲:۵۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
من یک گلستانیم.دو هفته پیش هم که از جنگل گلستان رد میشدم چند غلاده خوک بدون ترس یا از سر ناچاری و پیدا کردن غذا وسط جاده بودن و چند تا راننده کامیون دورشونو گرفته بودن.شاید میخاستن بگیرن و بفروشن خوک ها رو.اولا که خیلی جاها هست تو دنیا جاده از وسط جنگل رد میشه .اما مطمئنا اکوسیستم و حیاتی نیس وجاده های اونا تفریحیه.دوم اینکه این حیوونا معلوم نی چه بلایی سر محل آبشخور و زندگی شون اومده که واسه غذا میان سمت جاده.مسئولین خواهشا بلای دریاچه ارومیه رو سر تالاب ها و جنگل های منحصربفرد هیرکان نزارید بیارن.خانم ابتکار لطفا شخصا اقدام کنید
احد
۱۲:۴۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
اقا جان نه سیم خاردار باید طور بکشند تا به پلنگ جراحت وارد نشه
احمد
۱۲:۰۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
جالبه که فقط 50 میلیون ریال جریمه کشتن یکی از اصیل ترین پلنگ های دنیاست . واقعا باعث تاسفه
حيوانات هم متل ماحق زندكي دارن
۱۱:۵۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام بنظرمن دورتادور جنكلرا باسيم خاردار ا كنندواكر كسي ازعمد اسيبي به حيوانات رساندهمانطور برخورباهاشون داشته باشيد توروخدااسان ازكناراين قضاياردنشويدمجازات الهي خيلي بدترازبنده خداست وارزوي موفقيت براي تمامي محيط بانان دارم وخداحفظشان كند
ali
۱۱:۳۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
ابتکار متشکریم.
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
چه ربطی داشت ؟