سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

دستيابي به دانش فني و پياده سازي سيستم هوشمند پايش وضعيت دانه بندي گندله خام

با تلاش کارکنان فولاد مبارکه و با همکاري تيم تحقيقاتي دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتي اصفهان، دانش فني سيستم هوشمند پايش وضعيت دانه بندي گندله خام با استفاده از تكنيك هاي پردازش تصوير در فولاد مبارکه نهادينه و بر روي يکي از ديسکهاي هشت‌گانه گندله سازي به کار گرفته شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،سيد مجتبي رسولي کارشناس تحقيقات خدمات فني و مهندسي با اعلام اين خبر گفت: یکی از پارامترهاي کليدي تاثيرگذار بر کميت و کيفيت در واحدهاي گندله سازي و احياء مستقيم، دانه بندي گندله خام توليدي در ديسکها مي باشد. پايش دانه بندي گندله خام توسط اپراتور و به صورت دستی انجام می شود که مشکلاتي نظير خطاهاي انساني، سختي کار، زمانبر بودن فرايند و فاصله زماني زياد بين اندازه گيريها را به همراه دارد لذا به منظور برطرف نمودن مشکلات مذکور، واحد گندله سازي با درخواست از واحد تحقيق و توسعه خواستار انجام پروژه اي با هدف طراحي و ساخت يک سيستم هوشمند و مکانيزه برای پايش پیوسته دانه بندي گندله خام شد.

ايشان در خصوص چگونگي اجراي پروژه ياد شده تصريح کرد: در بررسيهاي به عمل آمده مشخص گرديد تکنولوژي پردازش تصوير گندله خام در برخي از گندله سازيهاي خارج از کشور در حال بهره برداري است و اين تکنولوژی می تواند راه حل مناسبی برای بهبود فرايند باشد. به همين علت جهت بومي سازي اين تکنولوژي از مراکز تحقيقاتي داخلي جهت همکاري دعوت به عمل آمد که در نهايت تيم تحقيقاتي دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتي اصفهان با ارايه بهترين پيشنهاد، جهت انجام اين پروژه انتخاب گرديد.

وي افزود: پس از انجام مطالعات اوليه توسط تيم پروژه و برگزاري جلسات متعدد با بهره بردار بهترين راه انتخاب و پروژه با نصب دوربين‌ مخصوص بر روي ديسک 05A10 واحد گندله سازی کليد خورد اين دوربين در هر ثانيه 30 تصوير از گندله هاي توليدي گرفته و اين تصاوير را به کامپيوتري که در اتاق کنترل قرار دارد ارسال مي کند، سپس نرم افزاري که توسط تيم پروژه طراحي شده بر اساس الگوريتهاي پيچيده ی پردازش تصویر، تصاوير را تحلیل نموده و دانه بندي گندله خام را در محدوده‌های مشخصي که واحد گندله سازي نياز دارد دسته بندي نموده و در قالبهاي تعريف شده و مطابق نياز واحد گزارش مي نمايد.

سيد مجتبي رسولي با بيان اينکه پیشنهاد اجرای این پروژه قبلا توسط شرکت زيمنس و با قیمت بسیار بالا به واحد گندله سازي ارائه شده بود خاطر نشان کرد:‌ با توجه به خلاقيت و توانمنديهاي داخلي، این واحدبا اعتماد به متخصصین داخلی موفق شد به دانش فني این تکنولوژی دست يابد تا جائيکه با اجراي اين پروژه مشکلات ذکر شده در خصوص پايش دانه بندي گندله خام به صورت دستی، بر روي يکي از ديسکها رفع و منجر به افزايش کمي و کيفي فرايند توليد گندله شد.

کارشناس تحقيقات خدمات فني و مهندسي با اشاره به اين مطلب که‌ انجام اين پروژه مقدمه اي براي بهره گیری از سامانه پردازش تصويري براي کنترل کيفيت مکانيزه گندله خام است افزود: با اجراي پروژه هاي تکميلي با داشتن دانه بندي گندله خام در زمان واقعی (Real Time) در کمترین زمان ممکن امکان انجام اقدامات اصلاحي در جهت کنترل فرآیند تولید فراهم خواهد شد.

وي در پايان از مسؤلين و کارکنان واحد گندله سازي، دفتر فني توليداين ناحيه و همچنين از محققان دانشگاهي که در انجام پروژه پردازش تصويري گندله خام مشارکت نمودند، تشکر و قدرداني نمود./س


 

برچسب ها: اصفهان ، دستیابی ، دانش ، فنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.