سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست تخصصی "وضعیت کتاب‌های مرجع در ایران"؛

کتاب مرجع، دماسنج فرهنگی جامعه است

"کامران فانی" کتاب مرجع را دماسنج فرهنگی جامعه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران نشست تخصصی "وضعیت کتاب‌های مرجع در ایران" با حضور حجت الاسلام و المسلمین "حسن طارمی" مسئول علمی دانشنامه‌ی جهان اسلام،‌ "کامران فانی" استاد دانشگاه، "داود موسایی" مسئول انتشارات فرهنگ معاصر و دکتر "سید صادق سجادی" مسئول علمی دایرةالمعارف جهان اسلام عصر امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.

"سید صادق سجادی" مسئول علمی دایرةالمعارف جهان اسلام در این مراسم گفت: تهیه‌ی کتاب مرجع کار بسیار دشواری است و ابزار و وسایل این کار آن‌چنان که باید و شاید به اندازه‌ی لازم مهیا نبوده‌است. در 3-2 دهه‌ی اخیر تجربیات بسیاری در زمینه‌ی نگارش کتاب مرجع کسب شده‌است.

وی افزود: تیراژ دایرةالمعارف‌ها در ایران، در مقایسه با ترکیه اندک است. 4-3 سال پیش، صدهزار نسخه در ترکیه چاپ می‌شد، در حالی که در ایران تیراژ زیادی ندارد.

"سجادی" ادامه داد:‌ دانش‌نامه‌ها سطح علمی دانشگاه‌ها را بالا می‌برد، در مقالات دوره‌های ارشد و دکتری از دایرةالمعارف‌ها بدون درج منبع استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین "حسن طارمی"‌ مسئول علمی دانش‌نامه‌ی اسلامی در ادامه‌ی مراسم گفت: دایرةالمعارف‌های تخصصی، بیش از یک قرن و نیم از عمر آن نمی‌گذرد و در حوزه‌ی اسلامی به زبان‌های اروپایی 140 سال است که دایرةالمعارف نوشته شده‌است. 2 دایرةالمعارف بزرگ اسلام و دانش‌نامه‌ی جهان اسلام نوشته‌ شد.

وی اظهار داشت:‌ 250 عنوان دایرةالمعارف موضوعی در کشور داریم که 30 عنوان از آن‌ها معتبر هستند. شاید یک احساس ضرورت تعداد این عناوین را زیاد کرده‌است.

دایرةالمعارف، محصول پژوهش دانشگاهی است و در ایران کار پژوهشی به دایرةالمعارف‌ها واگذار شد.

"داود موسایی"‌ مسئول انتشارات فرهنگ‌نامه، عنوان کرد: تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش نخواهد حوزه‌ی کتاب مرجع را در مدارس بگنجاند، از دایرةالمعارف‌ها استفاده نخواهد شد.

"مصطفی سادات" مسئول علمی دانش‌نامه‌ی دانش‌گستر در ادامه‌ی مراسم بیان کرد: بدیهی است که از لوازم توسعه‌ی دانش‌بنیان، توسعه‌ی کتاب‌های مرجع است و کتاب‌های مرجع در این زمینه نقش اساسی‌تری دارد و در ایران هنوز جای خود را باز نکرده‌اند.

در پایان نشست، "کامران فانی" استاد دانشگاه اظهار داشت:‌ جامعه‌ای که پرسش‌گر است به دنبال پرسش‌های خود به کتاب‌های مرجع مراجعه می‌کند و کتاب مرجع دماسنج فرهنگی جامعه است. هر چقدر میزان مراجعه به کتاب مرجع بیشتر باشد نشان‌دهنده‌ی این است که مردم به دنبال پاسخ پرسش‌های خود هستند.
 


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.