سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری /

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران مخالف واگذاری غار هوتو به بخش خصوصی است

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : واگذاری محوطه پیرامون غار ˈهوتو ˈ به سرمایه گذاران بخش خصوصی ، اقدامی شتابزده و کارشناسی نشده بود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، ˈ دلاور بزرگ نیا ˈ در جلسه بررسی مشکلات صنعت گردشگری بهشهر که در فرمانداری این شهر برگزار شد اظهار کرد : بهره برداران این محوطه بسیار ارزشمند ، نتوانستند از این فرصت بسیار مناسب برای معرفی جاذبه های این غار به درستی استفاده کنند و با احداث سازه های سیمانی و غیراصولی ، آسیب فراوانی به این بافت تاریخی زده اند .

وی بیان کرد : غارهای ˈهوتوˈ و ˈکمربندˈ بهشهر ، از جمله غارهای شناخته شده تاریخی هستند که برای کاوشگران و تاریخ دوستان ، دارای ارزش و اعتبار فراوانی است و نباید بگذاریم با برخی رفتارهای غلط و نادرست ، از ارزش آن کاسته شود .

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود : احداث ساختمان های بزرگ و تردد فراوان ماشین آلات سنگین ، علاوه بر تغییر چهره این منطقه ، غار هوتو و کمربند را که زیر این بناها قرار دارند ، با احتمال آسیب مواجه کرده است .

بزرگ نیا ادامه داد : نظارت ضعیف بر ساخت و ساز در این منطقه موجب شد ، بر خلاف قوانین و مقررات ، از سازه های سازگار و سبک در این محدوده و محوطه استفاده نشود که بدون تردید ، این وضعیت مورد رضایت و پسند گردشگران و علاقمندان به تاریخ نیست و پاسخ قانع کننده ای برای پرسشگران نخواهیم داشت.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری بهشهر گفت :  از سرمایه گذارانی که طرح های کارشناسی شده ای برای احیا و فراهم کردن زمینه جذب بیشتر گردشگران دارند ، استقبال می کند .

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود : به رغم فراهم بودن زمینه پذیرش سرمایه گذاران ، باید دقت لازم در واگذاری محدوه های تاریخی به بخش خصوصی صورت گیرد تا برخی سوء استفاده گران از این فرصت ، برای چپاول و تاراج سرمایه های معنوی کشور استفاده نکنند .

بزرگ نیا ادامه داد: باید با تدوین برنامه دقیق ، سرمایه گذاران را موظف به اتمام طرح ها در زمان وعده داده شده و موعد مقرر کرد که متاسفانه تاکنون توجهی به این مشکلات که می تواند موجب دلسردی مردم از گردشگری کشور شود ، نشده است .

وی بر لزوم آزادسازی عرصه های مورد نظر شهر تاریخی گوهر تپه رستمکلا اشاره کرد و گفت : تاکنون از 50 هکتار عرصه مورد نياز ، فقط 6 و نیم هکتار آزاد شد که کمبود بودجه و اعتبار ، موانع جدی آزادنشدن این عرصه ها و کندی در روند کاوش بخش های جدید است.

مجموعه تفریحی - تاریخی عباس آباد ، باغشاه ، کاخ صفی آباد ، غارهای هوتو و کمربند ، تالاب بین المللی میانکاله ، شهر تاریخی گوهر تپه و چشمه عمارت از جمله مکان های تاریخی و تفریحی شهرستان بهشهر است./ب

برچسب ها: خصوصی ، مازندران ، غار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.