سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برخورداری از تأمین اجتماعی تکلیف دولت و حق مردم است

نایب رئیس وعضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی، برخورداری از تأمین اجتماعی و مزایای مختلف آن توسط همه آحاد جامعه را تکلیف دولت و حق مردم عنوان کرد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از سازمان تأمین اجتماعی، علی حیدری گفت: دولت و حاکمیت مکلف است به منظور اجرای توازن و تکافل اجتماعی با استفاده از منابع عمومی مزیتی و موهبتی (انفال) و منابع حاصل از سیاست های بازتوزیعی قابل تحصیل نسبت به برقراری و تضمین حداقل درآمد، ارائه خدمات درمانی و تأمین امنیت جسمی و روحی آحاد مردم به طور اعم و گروه های هدف و نیازمند به طور خاص اقدام کند.

وی افزود: اگر دولت ها در تأمین عدالت و رفاه مردم اهتمام نکنند، از مقبولیت و مشروعیت آنها کاسته می شود و همچنین مردم می توانند برحسب قانون این حق خود را از دولت ها مطالبه کنند.

وی اظهار داشت:مسئله رفاه و تأمین اجتماعی در اصول سوم و چهل وسوم (از منظر رفع فقر و محرومیت و تأمین نیازهای اساسی یعنی بیمه اجتماعی پایه) و از منظر بیمه های اجتماعی همگانی و مازاد در اصل 29 و منابع لازم برای تحقق آن در اصل 45 قانون اساسی تأکید شده است.

حیدری خاطرنشان کرد:ترجمان عملیاتی اصل 29 قانون اساسی در قالب قانون ساختار نظام جامع و رفاه و تأمین اجتماعی در سال 83 انجام شد، ولیکن بخش منابع آن که بایستی از محل انفال تأمین می شد، در قالب اصل 45 عملیاتی نشد و به نظر می رسد، احیاء اصل 45 قانون اساسی و موضوع انفال زمینه ساز تحقق بسیاری از اصول آن می شود.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به موضوع انفال، گفت: انفال به منابع حاصل از بهره مندی ها و مزایای موهبتی کشور اطلاق می شود که برای ایجاد امنیت در وجوه مختلف، ایجاد زیرساخت ها و زیربناهای کشور و ایجاد عدالت اجتماعی و ارائه خدمات اجتماعی هزینه می شود.

وی تکافل اجتماعی و توازن اجتماعی را دو وظیفه مهم حاکمیتی برشمرد و ادامه داد: دولت باید با منابع حاصل از انفال همه افراد جامعه را مورد ضمانت و پشتیبانی قرار دهد و نیازهای فردی و اجتماعی آنها را مرتفع می سازد و همچنین با ابزارهایی اجرایی مانند مالیات، حق بیمه، عوارض، تعرفه ها و هدفمندسازی یارانه ها توازن اجتماعی و عدالت اقتصادی را تحقق می بخشد.

وی در ادامه به آسیب شناسی وضعیت موجود انفال پرداخت و تصریح کرد: خلأ قانونی، خلأ ساختاری، خلأ اطلاعاتی، دولتی شدن انفال، خصوصی شدن انفال، بهره برداری نادرست از انفال و ضایع کردن انفال از چالش های عمده درخصوص بهره مندی آحاد مردم از منافع انفال است.

حیدری با اشاره به اختصاص بخشی از منابع انفال به تأمین اجتماعی گفت: دولت ها می بایست انفال و اموال بلاصاحب را در امور تأمین اجتماعی و ارائه خدمات بیمه ای و درمانی به اقشار نیازمند هزینه کنند.

وی با تأکید بر اینکه تأمین اجتماعی تضمین کننده پیشرفت، تعالی و توسعه پایدار جوامع است، خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه جهان، تأمین اجتماعی پیش درآمد تحقق مردم سالاری است.

حیدری با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی در شکل امروزی خود یک پدیده مدرن است، افزود: بی شک این مقوله دارای ریشه های دینی و ملی در تمدن ایرانی و اسلامی است و در متون و احادیث دینی به تأمین امنیت جسمی و روحی بسیار سفارش شده است.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: برخورداری ، دولت ، تأمین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.