سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

احياي جنگلهاي بلوط زاگرس در فارس

با مهار کردن آفت سوسک چوبخوار، 2 هزار هکتار از جنگلهای بلوط زاگرس احیا شد .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ احیای این جنگلها که به علت خشکسالی و آفت سوسک چوبخوار بیمار شده بودند ، با تلاش کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با کاشت نهال های سالم، خروج درختان آفت زده و برش آنها انجام شد .

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه این طرح در بیش از 4 هزار هکتار از جنگل های دشت برم کازرون اجرا می شود ، افزود: بلوط هایی که هم اکنون کاشته می شوند، نهال های یک ساله هستند به همین سبب تا 14 سال دیگر از گزند سوسک های چوبخوار در امان هستند چرا که سوسک چوبخوار فقط به درختان بلوط بالای 15 سال حمله می کند.

بردبار بیان کرد: سطح وسیعی از جنگل های بلوط استان فارس بیمار شده اند که این درختان حدود 18 میلیون اصله هستند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از خشک شدن درختان بلوط در جنگل های استان فارس تلاش کرده ایم زراعت های دیم در این جنگل ها را که موجب جذب آب و خشک شدن درختان می شود ساماندهی کنیم.

سوسک چوبخوار آفت بسیار خطرناکی است که در هر مرحله با تخم گذاری در تنه درختان بلوط موجب می شود با تغذیه لارو از آب درون آوندها ، درخت کاملا خشک شود.

این آفت از 4 سال پیش در جنگل های زاگرس بویژه در منطقه دشت برم کازرون پیدا شده است.

کاظم بردبار گفت: در این خصوص مرکز مانیتورینگ که یک آزمایشگاه است در اداره کل منابع طبیعی استان فارس فعال شد و به دنبال آن نمونه هایی از آفات در این جنگلها جمع آوری و برای آزمایش به این آزمایشگاه آورده شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه طی چند سال گذشته سوسکهای چوبخوار به بلوط های منطقه خسارتهای زیادی وارد کردند، ادامه داد: حدود 400 هکتار از بلوط های دشت برم مورد آسیب سوسکهای چوبخوار قرار گرفتند و حدود 2 هزار هکتار نیز در معرض آسیب بودند که در این راستا تدابیری اتخاذ شد.

وی با اشاره به خروج درختان آفت زده از منطقه افزود: در حال حاضر زیر ساخت تولید 50 هزار اصله نهال درخت بلوط فراهم شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس بیان کرد: طی این مدت درختانی که برش داده شدند در حال حاضر شاداب شده و حتی برخی از درختان جوانه نیز زده اند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: احیا ، جنگلها ، زاگرس ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.