سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تذکر مدیر کمیته ناشران داخلی به 60 ناشر

احمد کمالی نژاد مدیر کمیته ناشران داخلی از تذکر به 60 ناشر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، احمد کمالی‌نژاد مدیر کمیته ناشران داخلی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران امروز، جمعه 12 اردیبهشت،  در جمع خبرنگاران گفت‌: امسال فکر می‌کنم، وضعیت نمایشگاه مناسب و فروش کتاب در این سه روز راضی‌کننده بوده است؛ امیدوارم که تا روز آخر همین روند ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: در بخش ناشران داخلی خوشبختانه مشکل خاصی تاکنون نداشته‌ایم،‌ در حوزه برخی تخلفات نیز سعی می‌کنیم،‌ با حالت تذکر مشکلات را حل و فصل کنیم‌، چرا که معمولا‌ً ناشران خودشان مقررات را می‌دانند.

کمالی‌نژاد تصریح کرد: ما تلاش کردیم تسهیلاتی برای ناشران به وجود آوریم،‌ برای نمونه  تا پیش از امسال تعداد نمایندگی‌هایی که ناشران می‌توانستند داشته باشند،‌ 2 ناشر بود. اما ما امسال این تعداد را به 5 نمایندگی افزایش یافت.و علتش این بود که شرایط اقتصادی نشر به گونه‌ای است که خیلی از کتاب‌ها فروش نرفته است و فرصت نمایشگاه بهترین فرصت برای ناشران است که کتاب‌هایشان را عرضه کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی ناشران طی روزهای نخست،‌ تذکراتی گرفته‌اند،‌ گفت: روز گذشته 35 ناشر در میان ناشران عمومی تذکر گرفتند که تذکر آن‌ها به دلیل عرضه کتاب‌های متفرقه بوده است. هم‌چنین حدود 8 ناشر از دریافت بن‌های الکترونیکی امتناع کردند و چندین ناشر نیز شئونات اسلامی را رعایت نکردند،‌ در مجموع بین 50 تا 60 ناشر تذکر دریافت کرده‌اند.

کمالی‌نژاد تصریح کرد: مسال شیوه نظارت ما به گونه ای است که همان روز نتیجه را داشته باشیم که اگر همان روز نتیجه ندادما مسئله را به هیئت تخلفات ارجاع دهیم. برای نمونه یک مورد ناشری را داشتیم که کتابش بدون مجوز از ارشاد در نمایشگاه عرضه شده بود و تذکر را دادیم و بقیه تخلفات عرضه کتاب هایی بودند که قبل از سال 87 منتشر شده بودند. یکسری از کتاب ها برای حضور در نمایشگاه ممنوع اعلام شدند که این کتاب‌ها در حوزه‌های طالع‌بینی و خرافات است.

وی در پاسخ به اینکه آیا از سطح نمایشگاه کتاب اثری جمع آوری شده یا خیر گفت؟: جمع‌آوری به دو شکل است‌، اما جمع‌آوری 15 جلد کتاب از سطح نمایشگاه که برخی رسانه‌ها به آن اشاره کردند،‌ درست نیست. گاهی یک کتاب از سوی کمیته ناشران داخلی جمع‌آوری می‌شود، اما گاهی با هماهنگی و همکاری مسئول غرفه و ناشر هماهنگ‌هایی صورت می‌گیرد تا کتاب در نمایشگاه عرضه نشود.

کمالی‌نژاد با اشاره به موضوع کتاب‌هایی که جمع‌آوری شده است،‌ گفت: این کتاب ها اغلب اختصاص به حوزه ادبیات و خاص رمان دارد. همان رمان هایی که با عنوان زرد شناخته می شود. در این میان برخی کتاب های خرافه‌گری و عرفان‌های کاذب نیز دیده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بخش کودک و نوجوان گفت:  این بخش امسال از نظر نظم و رعایت قوانین بی‌نظیر است،‌ امسال بخش کودک و نوجوان فضای آرامی را پشت سر می‌گذارد و ناشران با ما همکاری لازم را داشته اند. اما در بخش دانشگاهی برخی کتاب‌ها بدون شناسنامه و افست عرضه شده است، ما در آخرین جلسه‌ای که پیش از نمایشگاه با ناشرانی که قبلا کتاب هایشان را بدون افست در نمایشگاه عرضه کرده بودند،‌ داشتیم‌ این بود که امسال حضور حداقلی به آنها بدهیم، در صورتیکه ضوابط و مقررات نمایشگاه را رعایت کنند. ب

کمالی نژاد تصریح کرد: این ناشران دانشگاهی پذیرفتند که در نمایشگاه حضور پیدا کنند، اما باز هم شاهد تخلف از سوی آن‌ها هستیم. من خود  یک ناشر را دیدم که حتی کتاب را به صورت فله‌ای و چیدمان مرتب در نمایشگاه عرضه می‌کرد، اما متاسفانه این کتاب شناسنامه نداشت. به دوستان گفتم تمام این آثار صورت جلسه شود و به هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران ارجاع داده شود.

کمالی‌نژاد در پاسخ به اینکه برخی از این ناشران پیش از این نیز تذکر گرفته بودند،‌ اما باز هم مرتکب همان خطا شدند، برخورد شما چگونه خواهد بود، گفت: از هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران درخواست خواهیم کرد تا سال آینده این دسته از ناشران را از حضور در نمایشگاه محروم کنند. البته مشکلی با ناشران حرفه‌ای نداریم، اما ناشران غیرحرفه‌ای و ناشرانی که برای کسب منفعت بیشتر همه نوع کتاب عرضه می‌کنند، هم به فضای نمایشگاه آسیب می‌زنند و هم مخاطب و بازدیدکننده در هنگام انتخاب با مشکل مواجه می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، نمایشگاه ، کتاب ، تخلف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.